Modeverschijnselen

Ford Mondeo
Wekelijks bedenken wij hier op het nieuwsblok de rubriek 'Kopen of slopen', om uw mening over nieuwe auto's en andere zaken te peilen. We keken gedurende de afgelopen week met stijgende verbazing naar de uitslag van de poll 'Welke nieuwe middenklasser zou u nemen?'. We hadden verwacht dat de strijd tussen de nieuwe Laguna, Mondeo en Vectra-opvolger een nek-aan-nek-race zou worden, maar in plaats daarvan veegde de nieuwe Ford de vloer aan met de beide andere auto's: 55,2 procent van de stemmers zou een Mondeo kopen, meer dan beide andere auto's gecombineerd dus.
Het is duidelijk, de nieuwe Mondeo is 'hot'. Maar gold dat niet ook voor het vorige model, toen dat in 2001 op de Nederlandse markt kwam? Als je de verkoopstatistieken van de vorige generatie bekijkt, is het toch wel even schrikken. In zijn eerste levensjaar had de Mondeo een marktaandeel van 2,37 procent, vorig jaar was dat nog maar 0,79 procent. Niets is zo grillig als de mening van het modebewuste koperspubliek.
Op onze redactie zijn we zonder meer weg van de nieuwe Ford, maar het is natuurlijk de vraag in hoe de auto over, pak 'm beet, drie jaar op ons netvlies ligt. Is de Mondeo dan nog de verkooptopper die hij in zijn eerste jaar ongetwijfeld wordt of keldert hij net als zijn voorganger elk jaar verder in de statistieken?
Voor Opel is te hopen dat het koperspubliek de mening bijstelt als de Vectra-opvolger in het echt op de IAA pronkt. Maar voor Renaults nieuwe Laguna zijn de voortekenen niet goed, als de inmiddels onthulde auto op voorhand al niet populair is. Of stappen de leaserijders toch weer massaal in de nieuwe Laguna, omdat Renault heeft beloofd dat hij tot de drie betrouwbaarste auto's in zijn klasse gaat behoren?
Video

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.