AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Modelletje lager
84
Dat auto's bij iedere modelwisseling groter worden, is een gegeven waaraan niet veel woorden vuilgemaakt hoeven te worden. Maar de snelheid waarmee modellen groeien verbaast me elke keer weer als ik me met m'n C-segment hatchback uit 1984 op straat begeef. 1984, dat is alweer 25 jaar terug, maar gevoelsmatig is het nog helemaal net zo lang geleden dat de champagneflessen ontkurkt werden om dat jaar in te luiden. Dat ik vanuit m'n youngtimer tegenwoordig opkijk tegen een B-segmentauto als een Opel Corsa blijft daarom wennen. En dat de derrière van een Peugeot 207 enorme afmetingen lijkt te hebben als ik er van achter m'n vierkante jaren tachtig-dashboard door de voorruit tegenaan kijk, is een vreemde sensatie.
Mijn oude C-segmentertje is vandaag de dag gewoon maar een klein autootje. Wat zijn de compacte auto's toch snel volwassen geworden. De tijd dat ze met een zekere minachting bekeken werden, ligt daarmee ook ver achter ons. Compacte auto's zijn al lang geen kale bakkies meer, waarin aan alle kanten concessies worden gedaan aan ruimte, uitrusting en rijbeleving. Nee, de kleine auto is tegenwoordig zelfs een serieus alternatief voor een auto uit een hogere klasse. De economische malaise draagt hieraan natuurlijk voor een deel bij, maar absoluut gezien laten de compacte modellen van vandaag eigenlijk maar bar weinig te wensen over. Hun uitrusting is meestal goed voor elkaar, de rijeigenschappen zijn een stuk volwassener en ze bieden een bruikbare binnenruimte dankzij hun riantere maatvoering.
De kersverse Volkswagen Polo die we volgende week in AutoWeek testen, past uitstekend in dit plaatje. Hij heeft zo'n sterke groeispurt doorgemaakt dat hij vrijwel even groot is als een Golf van de derde generatie, en de Golf I in alle richtingen met het grootste gemak overstijgt. Zelfs het design van de vijfde editie van de Polo doet sterk denken aan dat van de Golf. Zo sterk zelfs dat je wel twee keer moet kijken om er zeker van te zijn dat je niet met een Golf te maken hebt. En dat maakt het bijzonder gemakkelijk voor wie wel weg is van een model, maar niet wil meegroeien. Je stapt gewoon een modelletje lager in.