Minder pk's voor jonge bestuurders?

tanken

Een Duitse Europarlementariër opperde onlangs het plan om auto's met meer dan 150 pk motorvermogen te verbieden voor bestuurders onder de 21 jaar. Zoiets kennen we al voor jonge motorrijders, die met rijbewijs A een motor met maximaal 25 kW mogen rijden. Na twee jaar (nergens wordt gecontroleerd of er in die periode is gereden) geldt geen limiet meer en mag je dus op een vette Hayabusa (goed voor 300 km/h +) stappen.

De drijfveren van deze Duitse politicus zijn nog wel te begrijpen, alleen die grens van 150 pk niet. Dat is nog altijd behoorlijk veel. Daarbij blijft de vraag bestaan of zo'n maatregel werkelijk nut heeft. Want in een Opel Corsa van 1996 met een eenvoudige 1.2-tje onder de kap maak je ook geen schijn van kans tegen een eik van tachtig jaar oud. Dan is 80 km/h al snel genoeg om een einde te maken aan een jong leven. Leren rijden in een auto met weinig pk's hoeft niet per se een positief effect op de verkeersveiligheid te hebben. Het inhalen van een vrachtwagen op een enkelbaansweg wordt er eerder gevaarlijker door.

Voorstanders van het Duitse plan zullen juist zeggen dat een snelle auto meer uitdaagt tot inhalen en hard rijden. Zeker, het is een goede zaak dat er wordt nagedacht over verkeersveiligheid, maar dit soort maatregelen haalt weinig uit. Er moet domweg meer verkeersbewustzijn worden aangeleerd. Dat zou onderdeel moeten zijn van het leersysteem. Niet alleen een paar verkeerslessen op de basisschool, maar ook daarna op het voortgezet onderwijs. Het komt vaak voor dat mensen pas serieus over verkeer en verkeersregels gaan nadenken op het moment dat ze in een lesauto stappen.

Overigens zou niet alleen het onderwijs voor meer verkeerskennis moeten zorgen, ook voor de ouders is daarin een belangrijke rol weggelegd. Een auto (of welk vervoermiddel ook) is een middel om van A naar B te komen, deelnemen aan het verkeer is een doel op zich. Althans, dat zou het moeten zijn. Aanvullende rijtrainingen zijn trouwens ook geen gek idee. Pas dan leer je je eigen beperkingen en die van je voertuig kennen. Ook dat roepen ter zake kundigen al decennia lang. Of moeten we inderdaad een pk-limiet voor jongere bestuurders in het leven roepen?

Lezersreacties (121)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.