Milieuclub uit z'n rol?
Vanochtend een alarmerend persbericht in de mailbox met de mededeling dat we in Nederland met z'n allen jaarlijks ruim 1,1 miljard euro teveel besteden aan brandstof. En of het nog niet erg genoeg is: dat bedrag zal de komende jaren ook nog 'ns met honderden miljoenen oplopen. De automobilist is zwaar de dupe. En de oorzaak: een steeds groter wordend verschil tussen de door fabrikanten opgegeven verbruikscijfers en wat we werkelijk aan de pomp tanken. Middels een petitie die iedereen in mag vullen, moet de minister (welke minister wordt nog even niet gezegd, dat blijkt pas later wanneer de aap uit de mouw komt) gevraagd worden hier iets aan te doen.
Gaat het hier om een gezamenlijke actie van de Consumentenbond, Tros Radar, Vara's Kassa en andere organisaties die het beste met de gedupeerde burger voor hebben? Nee, niets van dat al. Het is de stichting Natuur & Milieu. Deze lijkt zich een nieuwe rol te hebben aangemeten, niet langer die van bomenknuffelaar maar die van voorvechter van het consumentenbelang. 't Is maar dat je het weet.
Maar goed, wat het hogere doel van de natuurvrienden ook moge zijn, het hele verhaal loopt een beetje mank, gebaseerd op een wijd verbreid misverstand. De verbruikscijfers zoals fabrikanten die moeten opgeven volgens de Europese richtlijnen (de NEDC) zijn nooit bedoeld om een werkelijk praktijkgetal te geven.
Allereerst is het onmogelijk om een werkelijk praktijkgetal te geven want met dezelfde auto rijd jij een ander verbruik dan ik (en welk verbruikscijfer moet dan overeenkomen met de fabrieksopgave???). Als mijn getal zou kloppen met wat de fabriek opgeeft, klopt jouw verbruiksgetal niet en andersom. Nee, het verbruiksgetal is bedoeld om auto's onderling te kunnen rangschikken zodat jij en ik (met onze eigen rijstijl en daardoor uiteenlopende verbruiksscores) toch een beeld kunnen krijgen van welke auto meer verbruikt dan een andere.
Achter de schermen wordt in mondiaal verband overigens al een paar jaar gewerkt aan een nieuwe testcyclus die de huidige NEDC moet vervangen, de WLTP. Met de petitie wil N&M dat die WLTP zodanig wordt ingericht dat er niets meer valt te manipuleren. Een loffelijk streven, maar dat was al de insteek, sterker nog er wordt zelfs voorzien in een extra getal voor het verbruik van de airco. Daarnaast wil Natuur & Milieu dat er naast de WLTP een realistisch Nederlands verbruikscijfer gepubliceerd wordt. Naast de vraag of dat dan een realistisch cijfer voor jou of voor mij moet zijn, wie gaat die cijfers produceren? De ANWB (toch een organisatie met een redelijke kijk op de zaak) ziet er in elk geval niets in. Verder moet met de petitie de minister aangezet worden de mogelijkheden te onderzoeken naar andere manieren waarop consumenten kunnen worden voorzien van betrouwbare inschattingen van het praktijkverbruik. Ik kan jullie verklappen: zo iets is er al en kennen we als de AutoWeek Verbruiksmonitor. De petitie lijkt mij voorzichtig gezegd dus niet heel erg zinnig.
O ja, in een bijzin wordt door Natuur & Milieu nog even aangehaald dat er naast een hoger verbruik ook meer CO2 de lucht in wordt geblazen dan wordt opgegeven. Waarschijnlijk is het ze daar om te doen, maar ja, dat zal de gemiddelde consument worst wezen. Als hij in z'n portemonnee wordt gepakt is-ie sneller te mobiliseren en bereid een petitie (voor de minister van Natuur & Milieu) te tekenen. Vandaar dat Natuur & Milieu even de pet van consumentenvriend heeft opgezet.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).