Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
133

Big Brother

'Mijn hele hebben en houden ligt op straat.'

Audi A2 Bas van Putten
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
27 februari 2021 om 11:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Op de vijf rijstroken van de trajectgecontroleerde A2 richting Utrecht is gaandeweg een Amerikaans soort keep your lane-routine ontstaan. Inhalen doe je alleen als je adaptieve cruise control net twee kilometer sneller staat afgesteld dan je voorganger, maar in beginsel blijft iedereen op zijn eigen baan. Dat aanpassingsproces verloopt vrij ordelijk. De vrachtwagens met 87 rechts, daarnaast de meest oppassende bestuurders met 96, op de middenbaan de honderd-rijders, op de meest linkse banen de waaghalzen die het met 103 nog ouderwets op een scheuren durven te zetten.

Terwijl ik daar met strak 100 op de cruise op de middenbaan traag maar geleidelijk de 96 kilometer-klanten passeer, zie ik in mijn achteruitkijkspiegel met ruim bovenwettelijke snelheid twee motoragenten naderen. Met bloedagressieve duwgebaren beduiden ze mij en mijn rijstrookgenoten een baan naar rechts op te schuiven. Ze lijken plezier te hebben in het machtsvertoon. Door hun helmvizier zie ik ze iets te dreigend naar me kijken. Ik ben er naar van. Wat een zinloos theater ook. Niemand overtreedt de wet, men kijkt wel link uit. Big brother is watching. Ik zie die camerabatterijen boven de weg en denk: verdomme.

Tsja. We kunnen de staat wel de schuld geven, we geven de spionnen zelf alle ruimte. Je auto zelf zit je natuurlijk net zo hard te bekoekeloeren. Steeds meer modellen zijn connected, altijd en overal. Ook de mijne, onderweg op de A2. De Mercedes EQA kent mijn bestemming en mijn route, monitort mijn snelheid en mijn rijgedrag, mijn stuurbewegingen en de pedaaldruk van mijn rechtervoet, houdt me binnen de lijnen van de middenbaan, vraagt me te stoppen als hij denkt dat ik moe ben en trapt paternalistisch op de rem in bochten die ik naar zijn mening te snel neem. Wie mij in een stiekem datacentrum op de voet wil volgen kan zijn lol op; mijn hele hebben en houden ligt op straat.

Bas van Putten - weblog - Big brother

Tesla vraagt je nog netjes toestemming voor het vastleggen van rijdata met de boordcamera’s, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat alle fabrikanten zich de kostbare databuit zo makkelijk laten ontglippen. Bij de Chinezen sta je letterlijk oog in oog met het Paard van Troje. In de linker A-stijl van de Aiways U5 loert een binnenboordcamera naar de bestuurder. In het infotainmentsysteem van de Seres 3 vond ik tot mijn stomme verbazing video-opnamen van al mijn testritten. Nadat ik ze een voor een had gewist en meende dat ik het systeem had uitgeschakeld, trof ik de volgende dag twee verse opnamen aan. Het geeft een onbehaaglijk gevoel. Het virtuele net dat ons omringt begint zich te sluiten.

Dat wisten we natuurlijk allemaal allang. Sterker nog: we worden voortdurend gewaarschuwd voor de risico’s, ook in Nederland. In 2019 schreef journalist Huib Modderkolk zijn boek Het is oorlog, maar niemand die het ziet over datamisbruik, datamanipulatie, enge hackpraktijken van geheime diensten – huiveringwekkend. Jan Kuitenbrouwer schreef De datadictatuur over de regelloosheid en de privacygevoeligheid van de digitale wereld. Het interesseert de burger wel en niet. Hij neemt er zogenaamd geschokt kennis van en gaat weer over tot de orde van de dag. Terwijl iedereen zich zit op te winden over illegale feestjes en anderhalvemeterzondaars in het Vondelpark, laat hij op internet het cookiemonster ongelimiteerd big data vissen en onderweg boordcamera’s en andere spionnen online al zijn gangen volgen. In die onverschilligheid schuilt een enorm gevaar. Daarom hield ik zo’n onaangenaam gevoel over aan de verschijning van die motormuizen, terwijl die waakhonden formeel niks te verwijten viel. Ik zag ze als symbool van een macht die dankzij ons over alle middelen beschikt om per direct totalitair te worden. Misschien houd ik ook daarom wel zo van mijn oude Volvo’s. Ze zijn een soort analoge vluchtheuvel geworden. Er is geen online multimediasysteem aan boord. Ik ben niet connected. De telefoon zet ik tegenwoordig uit. Ik ben onbereikbaar. Ik ben vrij. Vroeger dacht ik nostalgisch: wat een rust. Nu opgelucht: Wat een veilige gedachte. Maar het wordt hoog tijd voor een ernstig debat over de datagulzigheid van auto’s.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
133 Bekijk reacties

Lezersreacties (133)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (43)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Jan LemkesJan Lemkes (1)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep