Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Met één streep een hele branche om zeep

149
Met één streep een hele branche om zeep
  • Marc Klaver
  • Weblogs
1 november 2012 om 16:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Van de vele vervelende maatregelen die het nieuwe kabinet moet treffen om uiteindelijk zestienmiljard te kunnen bezuinigen, is het schrappen van de belastingvrijstelling van klassiekers er eentje. Nu lijkt hier geld de drijfveer niet te zijn, maar het milieu. Dat schijnt volledig om zeep geholpen te worden door die bejaarde automobielen. Toch zet ik dit graag even in perspectief. Wat is namelijk het geval? Van de ongeveer 8,1-miljoen personenauto's in Nederland is slechts 3,3 % (ja, u leest het goed) ouder dan bouwjaar 1987. Ruim 269.000 auto's. En dat zijn lang niet allemaal auto's die dagelijks worden ingezet, zoals de Mercedes-Benz 190, de Volvo 740 en de Audi 80. Want onder die 269.000 auto's zitten ook de zeldzame klassiekers die zeer sporadisch de weg op komen. Kortom, marginaal, wat mij betreft. Nog maar wat cijfermateriaal: in de periode van 1990 tot 2010 is de uitstoot van CO₂ weliswaar met 30% gestegen, die van koolmonoxide nam met 58,1% af, die van kleine deeltjes (fijn stof) met 55% en die van stikstofoxiden met 56,4 %. Er gebeurt dus echt wel wat op dat gebied. Deze cijfers hebben betrekking op het personenwagenpark. En gezien de enorme toename van het aantal zuinige (en mrb-vrije) auto's zal die dalende lijn zich voortzetten. En dat ondanks de aanwezigheid van een paar oude auto's, waar sommige beleidsmakers zich nu ineens sterk op focussen. Mag ik dan ook nog eventjes een groep noemen? De tweetakt brom- en snorfiets. De Bovag schat dat van de miljoen brommers en snorders ongeveer 60 % een tweetaktmotor heeft. En zo'n machientje mag dan in verhouding minder brandstof verbruiken, de uitstoot van ultra fijn stof is twee keer zo hoog als die van een personenauto, volgens onderzoek door TNO. Inderdaad, daar horen we Samsom en Gert, eh Rutte, niet over. Want daar valt financieel gezien niks te halen. Om over het aantal roetfilterloze bestelwagens, taxi's en bussen nog maar te zwijgen. Gemakkelijk wijzen naar een ander zegt u? Misschien wel, maar daar is het mij niet om te doen. Ik vind het domweg schandalig dat er met een simpele pennenstreek een complete tak binnen de autobranche de nek om wordt gedraaid. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die de kost verdienen met de handel in en reparatie van die oude auto's. Om nog maar te zwijgen van de onderdelenleveranciers. Dat brengt alles bij elkaar aardig wat belastinggeld in de lade. Ik verwacht dan ook dat belangenbehartiger Bovag zich hier zeer stevig voor gaat inzetten, in plaats van de kilometerheffing te bepleiten.

149 Bekijk reacties

Lezersreacties (149)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden