Met één streep een hele branche om zeep

Mercedes-Benz W124 Combi

Van de vele vervelende maatregelen die het nieuwe kabinet moet treffen om uiteindelijk zestienmiljard te kunnen bezuinigen, is het schrappen van de belastingvrijstelling van klassiekers er eentje. Nu lijkt hier geld de drijfveer niet te zijn, maar het milieu. Dat schijnt volledig om zeep geholpen te worden door die bejaarde automobielen. Toch zet ik dit graag even in perspectief. Wat is namelijk het geval? Van de ongeveer 8,1-miljoen personenauto's in Nederland is slechts 3,3 % (ja, u leest het goed) ouder dan bouwjaar 1987. Ruim 269.000 auto's. En dat zijn lang niet allemaal auto's die dagelijks worden ingezet, zoals de Mercedes-Benz 190, de Volvo 740 en de Audi 80. Want onder die 269.000 auto's zitten ook de zeldzame klassiekers die zeer sporadisch de weg op komen. Kortom, marginaal, wat mij betreft. Nog maar wat cijfermateriaal: in de periode van 1990 tot 2010 is de uitstoot van CO₂ weliswaar met 30% gestegen, die van koolmonoxide nam met 58,1% af, die van kleine deeltjes (fijn stof) met 55% en die van stikstofoxiden met 56,4 %. Er gebeurt dus echt wel wat op dat gebied. Deze cijfers hebben betrekking op het personenwagenpark. En gezien de enorme toename van het aantal zuinige (en mrb-vrije) auto's zal die dalende lijn zich voortzetten. En dat ondanks de aanwezigheid van een paar oude auto's, waar sommige beleidsmakers zich nu ineens sterk op focussen. Mag ik dan ook nog eventjes een groep noemen? De tweetakt brom- en snorfiets. De Bovag schat dat van de miljoen brommers en snorders ongeveer 60 % een tweetaktmotor heeft. En zo'n machientje mag dan in verhouding minder brandstof verbruiken, de uitstoot van ultra fijn stof is twee keer zo hoog als die van een personenauto, volgens onderzoek door TNO. Inderdaad, daar horen we Samsom en Gert, eh Rutte, niet over. Want daar valt financieel gezien niks te halen. Om over het aantal roetfilterloze bestelwagens, taxi's en bussen nog maar te zwijgen. Gemakkelijk wijzen naar een ander zegt u? Misschien wel, maar daar is het mij niet om te doen. Ik vind het domweg schandalig dat er met een simpele pennenstreek een complete tak binnen de autobranche de nek om wordt gedraaid. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die de kost verdienen met de handel in en reparatie van die oude auto's. Om nog maar te zwijgen van de onderdelenleveranciers. Dat brengt alles bij elkaar aardig wat belastinggeld in de lade. Ik verwacht dan ook dat belangenbehartiger Bovag zich hier zeer stevig voor gaat inzetten, in plaats van de kilometerheffing te bepleiten.

Lezersreacties (149)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.