Met de Honda Insight op blaadjesjacht

Honda Ecological Drive Assist System
Hybride rijden is niet leuk. Tenminste, niet als je je beperkt tot de drie hybrides waarvoor gekozen wordt vanwege de lage bijtelling, de Toyota Prius en de Honda's Insight en Civic Hybrid. Strijkijzers op wielen, voorzien van een CVT die als je ook maar iets te enthousiast het gaspedaal streelt, de benzinemotor laat loeien als een koe die ter slachting wordt geleid. Maar ik ben er na een weekje Insight erachter gekomen hoe je er toch nog wat van kunt maken. Honda heeft de kleinere hybride namelijk van een beloningssyteem voorzien, waarbij je blaadjes krijgt voor zuinig rijden. En dat werkt gewoon goed. Heus niet alleen bij groenvoer etende veganisten die dol zijn op alles wat op de grond groeit en aan bomen hangt. In auto's als de Insight moet je zuinig rijden als een spel zien en dus is het slim dat Honda blaadjes als beloning inzet. Hoe minder benzine je verbruikt des te hoger het level, waarbij elk niveau staat voor een blaadje. Zuinig rijden wordt zo een spel. Het is me een keer gelukt om vijf blaadjes, de maximale score, op de display tevoorschijn te toveren! Jippie. En nu maar hopen dat Honda's truc op veel andere Insight-berijders een zelfde invloed zal uitoefenen. Als alle Insight-rijders op blaadjesjacht gaan hoeven we de betaalbare hybride niet op de meest linker rijstrook van de snelwegen te verwachten. Begrijp me niet verkeerd, ik zit niet te wachten op blaadjes, groene lampjes of ander goed bedoeld advies in alle auto's. Na de Insight stond er een Civic Type R Championship Edition voor me klaar. En die heeft weer schakellampjes die je focussen op het ideale schakelpunt dat vlak voor 8.500 toeren ligt. Ook een leuk spel om het rijtje oranje lichtjes keer op keer te zien oplichten! Zo krijgt elke auto de rijstijl die hij verdient.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.