Maybach en de klassiekerstatus

Maybach 57
Zo'n beetje elke grote Mercedes haalt op den duur de klassiekerstatus. Kijk maar eens om je heen: in het dagelijkse verkeer stikt het van de oude S-klasses die nog steeds als kilometervreter worden gebruikt. Klassiekerbladen staan vol met oude Benzen en je hoort er onder autoliefhebbers niet bij als je niet alle W-nummers uit je hoofd kent. Zouden mensen een S kopen omdat hij lekker fout is, of zouden ze 'm werkelijk waarderen om zijn rijkwaliteiten en om 'veel ruimte voor weinig geld'?
De W140 is in opkomst. Van verguisde occasion, worden de mooiste exemplaren al weer begeerlijke neo-klassiekers. Op de Techno Classica in Essen stonden de eerste 'zo goed als nieuw' exemplaren al weer te wachten op een nieuw baasje. En eerlijk is eerlijk: het is een monument van een auto. En ook de W220, het ranke model dat de gênante W140 moest doen vergeten, kent inmiddels zijn volgers.
Maar hoe zou het in de toekomst Maybach vergaan? Als je de reacties op deze auto leest wordt de limousine door iedereen uitgekotst. En de tweedehandsmarkt van de W240 (zo heet de 57) en de V240 (zo heet de 62) lijkt zo dood als een pier. Op Duitse occasionsites begint het aanbod bij een tonnetje, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat daar nog wel iets vanaf te praten valt. Het model is dus lekker aan het afschrijven.
Maybach bestaat weer sinds 2002. Ik heb het idee dat de auto's van het merk nog een paar jaar flink gaan ontwaarden en daarna zal de revival starten op de occasionmarkt. Net als dat gebeurt bij alle grote Mercedessen. Over een paar jaar zal het de foutste auto zijn die je voor een normaal bedrag kan kopen. Leuk toch, om in rond te toeren? Nu alleen nog even het probleem tackelen dat hij alleen met een twaalfcilinder geleverd is...

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.