Maybach (bijna) ten einde

Mercedes-Benz F700
Het ziet er naar uit dat het niet lang meer gaat duren met het hyperexclusieve Maybach. De Rolls-Royce-killer van Daimler wordt aan alle kanten voorbijgestoken door Mercedes-Benz. Dat begon al met de Ocean Drive concept; een studiemodel voor een enorme vierdeurs cabriolet die aanvankelijk als Maybach was bedoeld. Maar omdat de animo voor dit merk zo minimaal is; leek het lucratiever om een ster op de grille van de Ocean Drive te planten.
Op de IAA in Frankfurt leek het een herhaling van zetten: daar staat de F700 op de stand. Een indrukwekkende ranke limousine waarvan je je afvraagt waarom die Mercedes heet. Hoort in deze auto, waarin naast de revolutionaire Diesotto-motor ook alle innovatieve limousine-techniek zit verwerkt, geen Maybach te zijn?
Op de beurs staan in een klein hoekje van het enorme Mercedes-paviljoen een paar van die uit hun krachten gegroeide S-klasses. Het lijkt wel alsof voor Maybach een sterfhuisconstructie is opgezet; de 57 en 62 mogen nog uitlopen en daarna is het afgelopen met het merk. Maybach is heropgericht in 2002 en het enige nieuws dat daarna nog was te melden, waren de S-modellen. Die nóg krachtiger en duurder zijn dan het normale model. En er was nog de Exelero. Maar dat was een ontwerp van studenten en een samenwerking met bandenfabrikant Fulda en wat mij betreft dus geen échte Maybach. Tsja, erg veel vooruitgang heeft er daar nooit in gezeten.
Tot nooit meer ziens, Maybach. Ik heb je nooit gemogen.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.