Maak plaats, ik moet aan de stekker!
"Wil jij de Leaf mee dit weekend?" Collega Kit heeft de elektische Nissan in een test en had de auto over. Ik had er wel oren naar. De auto ken ik al, ik heb immers de introductie gedaan. Maar een middagje begeleid rijden waarbij Nissan ervoor zorgt dat de auto continu opgeladen wordt, is wat anders dan een heel weekend met een schuin oog naar je actieradius kijken. Leuk experiment. Nu woon ik in Amsterdam en daar gaat het qua laadpalen vrij hard, dus dat leek een goed vooruitzicht. De eerste verrassing kwam vrijdagavond al: er staat een laadpaal een paar honderd meter van mijn huis met twee plekken exclusief voor auto's met een stekker. Ik heb er nog nooit een auto gezien, maar wat denk je? Een car-to-go Smart stond te laden. Ik kon er nog bij, al was het krap. Zondagavond kwam ik aan, stond er een gloednieuwe Ampera! Deze keer was de ruimte nog minder en stond mijn snoer zo strak dat je er viool op kon spelen. Opvallend druk dus al!
De zaterdag was nog interessanter. Ik besloot met de Leaf wat familie in Zoetermeer te bezoeken. Da's niet heel ver, krap 50 kilometer, maar de actieradius nam op de snelweg zo snel af dat duidelijk was dat ik niet zonder bijladen zou terugkomen. Geen probleem, een parkeergarage in het centrum van Zoetermeer heeft al een tijdje twee officiële oplaadplekken met bijbehorende parkeerplaats. Ook daar staat nooit iemand, kan ik mooi eens testen of onze landelijke laadpas werkt! Ga ik ondertussen even shoppen. Een uurtje laden is meer dan genoeg om thuis te komen. Ik rijd de parkeergarage in en... bezet!!! Maar niet door EV's, nee een Honda Insight en een Toyota Auris (geen hybride) bezetten de duidelijk aangeven stekker-plekken, ik kan er niet bij. Wel verdraaid! Mag dat zomaar?? "Het is een particuliere garage, daar gaan wij niet over", aldus de gemeente na een vragend telefoontje van mijn kant. Ja, lekker dan. De twee plekken zijn net als invalideplekken dicht bij de ingang, dus als je ze niet exclusief maakt EN handhaaft, zullen er altijd auto's staan. Terwijl de plekken nogal duidelijk staan aangegeven door de groene verf. Maar ja, "er staat toch nergens dat ik er niet mag staan?" Ik hoor het de gemiddelde Nederlander zeggen. Wat vinden jullie. Asociaal of hebben die auto's groot gelijk? Ter info: de garage was wel druk, maar lang niet vol. Die bestuurders wilden dus gewoon niet ver lopen. De Nissan heb ik maar bij mijn familie voor de deur ingeplugd met een verlengsnoer. Werkte ook.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.