Maak plaats, ik moet aan de stekker!

Laadproblemen met de Nissan Leaf

"Wil jij de Leaf mee dit weekend?" Collega Kit heeft de elektische Nissan in een test en had de auto over. Ik had er wel oren naar. De auto ken ik al, ik heb immers de introductie gedaan. Maar een middagje begeleid rijden waarbij Nissan ervoor zorgt dat de auto continu opgeladen wordt, is wat anders dan een heel weekend met een schuin oog naar je actieradius kijken. Leuk experiment. Nu woon ik in Amsterdam en daar gaat het qua laadpalen vrij hard, dus dat leek een goed vooruitzicht. De eerste verrassing kwam vrijdagavond al: er staat een laadpaal een paar honderd meter van mijn huis met twee plekken exclusief voor auto's met een stekker. Ik heb er nog nooit een auto gezien, maar wat denk je? Een car-to-go Smart stond te laden. Ik kon er nog bij, al was het krap. Zondagavond kwam ik aan, stond er een gloednieuwe Ampera! Deze keer was de ruimte nog minder en stond mijn snoer zo strak dat je er viool op kon spelen. Opvallend druk dus al!

De zaterdag was nog interessanter. Ik besloot met de Leaf wat familie in Zoetermeer te bezoeken. Da's niet heel ver, krap 50 kilometer, maar de actieradius nam op de snelweg zo snel af dat duidelijk was dat ik niet zonder bijladen zou terugkomen. Geen probleem, een parkeergarage in het centrum van Zoetermeer heeft al een tijdje twee officiële oplaadplekken met bijbehorende parkeerplaats. Ook daar staat nooit iemand, kan ik mooi eens testen of onze landelijke laadpas werkt! Ga ik ondertussen even shoppen. Een uurtje laden is meer dan genoeg om thuis te komen. Ik rijd de parkeergarage in en... bezet!!! Maar niet door EV's, nee een Honda Insight en een Toyota Auris (geen hybride) bezetten de duidelijk aangeven stekker-plekken, ik kan er niet bij. Wel verdraaid! Mag dat zomaar?? "Het is een particuliere garage, daar gaan wij niet over", aldus de gemeente na een vragend telefoontje van mijn kant. Ja, lekker dan. De twee plekken zijn net als invalideplekken dicht bij de ingang, dus als je ze niet exclusief maakt EN handhaaft, zullen er altijd auto's staan. Terwijl de plekken nogal duidelijk staan aangegeven door de groene verf. Maar ja, "er staat toch nergens dat ik er niet mag staan?" Ik hoor het de gemiddelde Nederlander zeggen. Wat vinden jullie. Asociaal of hebben die auto's groot gelijk? Ter info: de garage was wel druk, maar lang niet vol. Die bestuurders wilden dus gewoon niet ver lopen. De Nissan heb ik maar bij mijn familie voor de deur ingeplugd met een verlengsnoer. Werkte ook.

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.