LPG in de verdrukking

LPG-schakelaar Opel Astra

Het aantal auto's op lpg neemt in rap tempo af in Nederland. Waren dat er ooit meer dan 500.000, nu zijn het er nog maar iets meer dan 170.000. Alleen dit jaar al bedroeg de afname bijna 20.000. Dat heeft een reden: voor auto's ouder dan 25 jaar op lpg (of diesel) moet weer de volle mep mrb betaald worden. Dat hakt er stevig in als je bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 230 van 1985 op gas hebt: 360 euro per kwartaal. Maar het verdwijnen van een groot aantal klassiekers/youngtimers op lpg is slechts een piek. De trend is al jaren dalende. Daar zijn verschillende oorzaken voor.

* Benzineauto's worden steeds zuiniger

Monteerde je vroeger nog een gastank in je zuipende Opel Rekord om de brandstofkosten te drukken, vandaag de dag rijd je met een Astra op benzine minstens 1 op 12, 13. En neem je een iets kleinere auto, dan gaat dat richting 1 op 15.

* Een lpg-installatie is vrij prijzig

Had je ooit voor duizend gulden een gasinstallatie in je auto, tegenwoordig ligt dat tussen de 1.500 en 2.500 euro. Kortom, de terugverdientijd is veel langer. Bovendien kunnen lang niet alle moderne motoren even goed tegen het rijden op lpg, waardoor soms de fabrieksgarantie vervalt op de motor en er een extra systeem moet worden ingebouwd om de kleppen te beschermen.

* De vooruitgang van de diesel

De opkomst van de direct ingespoten turbodiesels en daarna de common rail-diesels zorgde ervoor dat de veelrijder overstapte op deze brandstof. Veel koppel, grote actieradius en lekker zuinig. En doordat veel van die kleine diesels de afgelopen jaren vrijgesteld waren van mrb en bpm, stapten ook veel particulieren in auto's als de Polo BlueMotion en Punto Evo JTD.

* De opkomst van de hybride

Tegenwoordig hebben de diesels op hun beurt weer last van de hybride-auto's. Met een Prius of Auris Hybrid hoef je niet eens heel erg je best te doen om 1 op 20 te rijden en dat maakt deze auto ook voor particulieren interessant.

* De overheid stimuleert lpg (en cng) nauwelijks

Afgezien van een beetje korting op de wegenbelasting doet de overheid niet veel om het rijden op gas te stimuleren. Een speciale bijtellingscategorie voor lpg/cng-auto's zou geen gekke gedachte zijn en minder accijns op die brandstof is eveneens wenselijk.

* Onwetendheid bij de consument en verkoper

Veel mensen denken nog altijd dat de wegenbelasting voor een auto op lpg twee keer zo hoog is, maar dat is niet het geval. Voor een model in het B-segment betaal je bijvoorbeeld een tientje meer per maand, voor een kleintje (Aygo etc.) is het tarief zelfs gelijk, door de G3-korting. In de showroom zal een verkoper je ook niet snel op de mogelijkheden van lpg wijzen, is de ervaring.

Gloort er nog hoop voor de lpg-branche?

Lastig te zeggen. Voor de zakelijke rijder, de kilometervreter, is er weinig reden om op lpg te gaan rijden. Het zou hooguit iets in de bijtelling kunnen schelen, aangezien de catalogusprijs van een gasauto (bij inbouw achteraf, de installatie wordt niet meegerekend over de bijtelling) lager is dan die van een diesel. Voor de particulier die een nieuwe gasinstallatie laat inbouwen, is de terugverdientijd al snel twee tot drie jaar, pas daarna begint het systeem te renderen. Maar voor hen die met een kilometervergoeding rijden en bijvoorbeeld 30.000 per jaar rijden, is het wel lucratief om lpg te rijden. Op jaarbasis ben je dan al snel duizend euro goedkoper uit dan met een vergelijkbare diesel (brandstof en belasting).

Soms lonend

Neem bijvoorbeeld een VW Golf 1.2 TSI of 1.6 TDI, beide 105 pk. Op benzine betaal je 126 euro per kwartaal, op lpg is dat 170 euro en voor een diesel is dat 300 euro. Bij 15.000 km per jaar ben je aan brandstof respectievelijk 1.560 (1 op 15,4 benzine), 816 (1 op 12,5 lpg) en 1.005 (1 op 20 diesel) euro kwijt.

Wat ben je jaarlijks aan brandstof en belasting kwijt bij 30.000 km? Benzine: 3.624 euro, lpg 2.495 euro (inclusief 200 euro benzine) en diesel 3.210 euro. In dat geval springt de gasauto er dus voordelig uit, ook ten opzichte van de diesel.

De Golf 1.6 TDI is in aanschaf 3.300 euro duurder dan een 1.2 TSI (beide 105 pk Comfortline). Een gasinstallatie voor de Golf 1.2 TSI kost 2.100 euro (Prins VSI-DI). Dit is gewoon even een eenvoudig rekenvoorbeeld. Het toont aan dat de modale rijder met zijn jaarlijkse 15.000 kilometer geen gasinstallatie hoeft in te laten bouwen.

Koop je een auto waar het systeem al in zit, dan bespaar je al vanaf een kleine 6.000 kilometer per jaar. Wat lpg-rijden wel heel prettig maakt: het afrekenen bij de pomp. Er wordt flink gestunt met lpg en daardoor tank je voor nog geen 70 cent per liter. Voor iets meer dan drie tientjes is de tank weer vol!

Lezersreacties (127)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.