Liftback of coupé?

Volvo S60
Omdat de klassieke sedan blijkbaar wordt omgeven door oubolligheid en spruitjeslucht, proberen autofabrikanten het kofferdeksel zoveel mogelijk te maskeren. Toch heeft de sedan de nodige voordelen ten opzichte van een hatchback of stationcar. De koets is stijver, de stroomlijn gunstig en het is doorgaans iets stiller in het interieur.
Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van sedans die qua design verre van geslaagd zijn. Tegenwoordig valt het wel mee, maar in het verleden had je bijvoorbeeld de Peugeot 306 sedan, de Renault 19 Chamade of de Suzuki Liana sedan. En wat te denken van de Renault Clio of Peugeot 307 die is sommige landen met kont worden geleverd? Je moet er van houden. Nee, dan klinkt het stukken spannender om een auto coupé te noemen. Dat heeft iets sportiefs.
Neem de nieuwe Volvo S60. De Zweden presenteren 'm weliswaar als sedan, maar van opzij gezien lijkt het meer een coupé. De daklijn loopt vloeiend door tot aan de achterkant van de carrosserie. Er valt nog nét een klein stukje kofferdeksel te ontwaren. Dat zal z'n gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van dat laadruim, gezien het kleine klepje.
Misschien was het toch een beter idee geweest om ook de achterruit mee omhoog te laten gaan? Tja, dan is het ineens geen coupé meer, maar een doodgewone liftback. Die term kom je eigenlijk nooit meer tegen. Zo heeft Audi de A5 Sportback en levert Opel de Insignia als vijfdeurs, die nauwelijks van de sedan is te onderscheiden. Hoe het de nieuwe S60 zal vergaan zodra er een V60 verschijnt, laat zich niet al te moeilijk raden. Volvo is het merk van de estates. Hoewel, de Chinezen zijn juist weer gek op sedans...

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.