AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Leve de Europese Unie!
18
De Nederlandse overheid kan een Europees verdrag maar niet uit zijn hoofd zetten. In 2005 werd het verdrag, dat toen nog de intimiderende naam Europese Grondwet droeg, massaal weggehoond door de Nederlandse bevolking. Toch probeert onze regering het binnenkort vrolijk nog een keer, waarschijnlijk weer met een referendum.
Nu behoor ik in principe tot de minderheid die wél de voordelen van een Europees verdrag ziet (kom maar op met die reacties!), maar als autoliefhebber moest ik mijn mening de afgelopen dagen toch bijstellen. Want uit Brussel (of Straatsburg, het is maar net waar de karavaan op dit moment is neergestreken) komen de laatste tijd geluiden waar mijn haren echt recht van overeind gaat staan.
Allereerst is er het onzalige plan van Europarlementariër Chris Davies, die auto's die sneller zijn dan 160 kilometer per uur wil verbieden. Ik beschouwde zijn aanbevelingen eerst als geroep van een dorpsgek die een klap van de molen had gehad, maar helaas is er toch meer draagvlak voor zijn ideeën dan ik verwachtte. Hopelijk is de lobby van de Italiaanse en vooral Duitse fabrikanten sterk genoeg om deze waanzin te verbieden, want ik moet er niet aan denken dat we de weg op moeten zonder die kleine kans om een exoot te spotten.
Dan is er nog het Europees Hof van Justitie, dat het nodig vindt om een Nederlandse verplichting op roetfilters te dwarsbomen. Hoe kunnen wij ons in de extreem volle Randstad aan milieuregels houden als wij niet zelf kunnen beslissen over passende maatregelen? Vanwege de Europese milieueisen kunnen talloze filebestrijdende verkeersprojecten geen doorgang vinden en zijn we genoodzaakt ons heil te zoeken in geldverslindende projecten als een overkapping van de A2 bij het megaproject Leidsche Rijn.
Kortom: ik weet nu al wat de Nederlandse automobilisten gaan stemmen bij een nieuw referendum voor 'Europa'. En dat is voor alle partijen, ook de Europese Unie, een groot probleem.
Nu behoor ik in principe tot de minderheid die wél de voordelen van een Europees verdrag ziet (kom maar op met die reacties!), maar als autoliefhebber moest ik mijn mening de afgelopen dagen toch bijstellen. Want uit Brussel (of Straatsburg, het is maar net waar de karavaan op dit moment is neergestreken) komen de laatste tijd geluiden waar mijn haren echt recht van overeind gaat staan.
Allereerst is er het onzalige plan van Europarlementariër Chris Davies, die auto's die sneller zijn dan 160 kilometer per uur wil verbieden. Ik beschouwde zijn aanbevelingen eerst als geroep van een dorpsgek die een klap van de molen had gehad, maar helaas is er toch meer draagvlak voor zijn ideeën dan ik verwachtte. Hopelijk is de lobby van de Italiaanse en vooral Duitse fabrikanten sterk genoeg om deze waanzin te verbieden, want ik moet er niet aan denken dat we de weg op moeten zonder die kleine kans om een exoot te spotten.
Dan is er nog het Europees Hof van Justitie, dat het nodig vindt om een Nederlandse verplichting op roetfilters te dwarsbomen. Hoe kunnen wij ons in de extreem volle Randstad aan milieuregels houden als wij niet zelf kunnen beslissen over passende maatregelen? Vanwege de Europese milieueisen kunnen talloze filebestrijdende verkeersprojecten geen doorgang vinden en zijn we genoodzaakt ons heil te zoeken in geldverslindende projecten als een overkapping van de A2 bij het megaproject Leidsche Rijn.
Kortom: ik weet nu al wat de Nederlandse automobilisten gaan stemmen bij een nieuw referendum voor 'Europa'. En dat is voor alle partijen, ook de Europese Unie, een groot probleem.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs