AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Let's keep our lane!
95
De weg telt vijf rijstroken. Ik rij – vanaf rechts geteld – keurig op de tweede, cruise op de maximumsnelheid. Het loopt al tegen zevenen in de avond dus in deze tijd van het jaar begint de weg al aardig leeg te raken. Een paar honderd meter verderop spot ik toch een voorligger, die stoïcijns op de vierde baan blijft hangen. Een dilemma dringt zich op in mijn hersenen. Blijf ik net zo halsstarrig op mijn eigen baan plakken en haal ik rechts in, wat eigenlijk helemaal niet mag van Opstelten en co, of schuif ik netjes naar de meest linker baan om de voorligger op een legale manier te passeren? Lui als ik ben, kies ik voor de eerste optie. Net als de meeste andere automobilisten trouwens...
Dit is precies het 'probleem' wat de steeds bredere snelwegen in Nederland met zich meebrengen. Rechts inhalen is verboden, maar in mijn ogen is die regel achterhaald in een land waar de A2 en A4 al vijf banen tellen, en de verbreding van het asfalt nog lang niet klaar is. Waarbij ik me meteen afvraag of iemand de laatste tijd wel eens voor zo'n 'vergrijp' is bekeurd. Want het is natuurlijk achterlijk dat je eerst drie rijbanen moet opschuiven voordat je in mag halen. Uiteraard ligt een deel van het probleem bij de mensen die links blijven plakken, maar aangezien zij ondanks alle campagnes toch niet luisteren naar de regels, lijkt het me zinniger om het 'links inhalen-verbod' uit de wet te schrappen. Hier zijn wat mij betreft twee belangrijke argumenten voor: ten eerste voorkomt het een hoop onlogische bewegingen (en dus onduidelijkheid) in het verkeer, én we maken met z'n allen veel optimaler gebruik van de ruimte op de weg. Soms zie ik een auto of tien achter een linksplakker hangen, terwijl er rechts genoeg ruimte is. Ik zeg: schrap die regel, en je bent van die onzin af.
Maar gaat dat geen ongelukken opleveren dan, Roland? Ik denk dat dit mee zal vallen. Wanneer de overheid luidkeels het woord verspreidt dat we voortaan ook rechts mogen inhalen, is iedereen snel op de hoogte. Gooi er berichten in kranten, radio- en televisiejournaals, op websites en sociale media en een campagne van Postbus 51 tegenaan, en in no-time weten de mensen achter het stuur wat voortaan de bedoeling is. En aangezien er voor de verandering eens een regel wég valt, zullen zij er ook weinig moeite mee hebben om zich er aan te houden. Gewoon in je hoofd prenten dat er ook auto's aan de rechterzijde langs kunnen komen en goed om je heen kijken. Maar dat doen we toch allang met z'n allen...?
Hoe dan ook, het lijkt mij een goed idee om dit in 2011 in werking te zetten. Actie! Daarom ook toch nog even vanaf deze plek; veel voorspoed en veilige kilometers gewenst voor het nieuwe jaar!