AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Lekker naar huis'
28
Niets is zo fijn als 's avonds over een dunbevolkte snelweg naar huis te rijden. Vorige week donderdag kan het dan eindelijk weer eens. Heerlijk om weer eens te voelen hoe het is om 100 te rijden op de linkerbaan van de A2 voor Abcoude. Maar plotseling wordt mijn geluksgevoel finaal verstoord, doordat de bestuurster van Xsara Picasso voor me vol op de rem trapt.
Het gaat daarna allemaal heel snel, maar ergens halverwege mijn noodstop (gelukkig houd ik altijd flink afstand) krijg ik door dat het onmogelijk is om op tijd tot stilstand te komen achter de Citroën. Ik kijk razendsnel in m'n rechterbuitenspiegel en naast me en zie tot mijn grote opluchting dat er geen verkeer rechts naast me zit. Al 'noodstoppend' kan ik –leve het abs- naar de middelste rijbaan sturen. Met een enorm gevoel van opluchting kom ik tot stilstand, naast de Xsara Picasso die nog steeds op z'n plek staat.
*BAM*. Het volgende ogenblik voel ik een enorme klap ik m'n rug en heeft de gloednieuwe Fiesta waar ik in rijd onbedoeld weer een flinke vaart. Als ik zie dat de kust veilig is, zet ik de Ford zo snel mogelijk op een veilige plek neer en zie een auto achter me die aan de voorzijde flinke schade heeft. Verder terug staan de Citroën, een Lupo compleet met uitgeklapte airbags, een Touareg met schade aan de achterkant en daarachter een BMW 3-serie Cabrio zonder schade. De bestuurder heeft z'n auto dwars geparkeerd om het verkeer achter hem af te remmen en dus de veiligheid van de slachtoffers van de kettingbotsing te garanderen. Als je dit leest: nogmaals enorm bedankt, lang niet iedereen zou hiervoor z'n auto op het spel zetten!
Nadat de politie gearriveerd is voor de processen-verbaal komen spoedig de bergingsauto's. We kunnen meerijden voor het invullen van de schadeformulieren en een kopje koffie op een veiliger locatie dan op een paar meter van een weg waar het verkeer met 120 kilometer per uur in tegengestelde richting voorbijraast. De persoon naast me kan niet eens het schadeformulier invullen, zo moet hij trillen. Gelukkig heb ik geen schuld en blijk ik vreemd genoeg niet door de auto die achter me eindigde, maar door de Lupo te zijn aangereden.
Die Lupo is total loss, en z'n bestuurder helaas niet all-risk verzekerd. Maar ook 'mijn' Fiesta is flink de klos, heb ik inmiddels van de importeur gehoord. Er is niet alleen blikschade, ook de bodemplaat en achterwielophanging zijn behoorlijk beschadigd. Zodoende valt mij waarschijnlijk de twijfelachtige eer te beurt als eerste een Nederlandse Fiesta total loss te hebben gereden. Het goede nieuws is echter dat niemand gewond is geraakt bij deze kettingbotsing. En hoezeer ik ook van auto's houd, dat is toch uiteindelijk het allerbelangrijkste. Ook wel eens zoiets meegemaakt?
Het gaat daarna allemaal heel snel, maar ergens halverwege mijn noodstop (gelukkig houd ik altijd flink afstand) krijg ik door dat het onmogelijk is om op tijd tot stilstand te komen achter de Citroën. Ik kijk razendsnel in m'n rechterbuitenspiegel en naast me en zie tot mijn grote opluchting dat er geen verkeer rechts naast me zit. Al 'noodstoppend' kan ik –leve het abs- naar de middelste rijbaan sturen. Met een enorm gevoel van opluchting kom ik tot stilstand, naast de Xsara Picasso die nog steeds op z'n plek staat.
*BAM*. Het volgende ogenblik voel ik een enorme klap ik m'n rug en heeft de gloednieuwe Fiesta waar ik in rijd onbedoeld weer een flinke vaart. Als ik zie dat de kust veilig is, zet ik de Ford zo snel mogelijk op een veilige plek neer en zie een auto achter me die aan de voorzijde flinke schade heeft. Verder terug staan de Citroën, een Lupo compleet met uitgeklapte airbags, een Touareg met schade aan de achterkant en daarachter een BMW 3-serie Cabrio zonder schade. De bestuurder heeft z'n auto dwars geparkeerd om het verkeer achter hem af te remmen en dus de veiligheid van de slachtoffers van de kettingbotsing te garanderen. Als je dit leest: nogmaals enorm bedankt, lang niet iedereen zou hiervoor z'n auto op het spel zetten!
Nadat de politie gearriveerd is voor de processen-verbaal komen spoedig de bergingsauto's. We kunnen meerijden voor het invullen van de schadeformulieren en een kopje koffie op een veiliger locatie dan op een paar meter van een weg waar het verkeer met 120 kilometer per uur in tegengestelde richting voorbijraast. De persoon naast me kan niet eens het schadeformulier invullen, zo moet hij trillen. Gelukkig heb ik geen schuld en blijk ik vreemd genoeg niet door de auto die achter me eindigde, maar door de Lupo te zijn aangereden.
Die Lupo is total loss, en z'n bestuurder helaas niet all-risk verzekerd. Maar ook 'mijn' Fiesta is flink de klos, heb ik inmiddels van de importeur gehoord. Er is niet alleen blikschade, ook de bodemplaat en achterwielophanging zijn behoorlijk beschadigd. Zodoende valt mij waarschijnlijk de twijfelachtige eer te beurt als eerste een Nederlandse Fiesta total loss te hebben gereden. Het goede nieuws is echter dat niemand gewond is geraakt bij deze kettingbotsing. En hoezeer ik ook van auto's houd, dat is toch uiteindelijk het allerbelangrijkste. Ook wel eens zoiets meegemaakt?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs