Lang leve de dorpsgarage
Ik heb iets heel doms gedaan. Ronduit gênant. Maar omdat ik geen gêne ken, schrijf ik het hier toch gewoon op. Sans gêne. Toen ik onlangs mijn MX-5 met startkabels uit zijn winterslaap probeerde te wekken, sloot ik die verkeerd om aan. Dat komt doordat de auto in een heel donker hoekje van de garage staat en ik het dus op de tast moest doen. Ik ging er vanuit dat de afgeschermde pool de plus was en de kale de massa, maar dat bleek vreemd genoeg precies andersom.
Enfin, je snapt, dat werd open fietsen die dag. Nou probeert mijn lokale Mazda-dealer mij al jarenlang met mailings zijn werkplaats in te lokken. Mailings waarin ik korting krijg aangeboden op het onderhoud van mijn airco bijvoorbeeld (de MX-5 NB is in ons land nooit met airco geleverd). Mazda-dealer, ik zal jou eens uitleggen waarom je je de moeite kunt besparen. Ik ben al jaren vaste klant bij Garage Glasmeier in Almere-Haven. Vaak zien ze me daar niet, want ik rij weinig met mijn MX-5 en een MX-5 gaat nooit stuk (behalve wanneer een idioot de startkabels verkeerd om aansluit). Maar nu moet ik er toch zijn. Met een vriend (ook MX-5-rijder: goed volk) rijd ik naar Glasmeier om een sleepkabel te lenen. "Ik kom hem wel even bij je thuis ophalen met de aanhanger," biedt Maarten, de baas, aan. Wij bedanken, hij heeft het zo te zien al druk genoeg. En slepen is stiekem best een leuk spelletje.
En zo geraakt mijn comatueuze MX-5 een half uur later in Almere-Haven. Waar ik hem later die dag weer ophaal. Ik verwacht een fikse rekening voor mijn stomme actie, maar moet 45 euro aftikken. Voor de APK. De accu heeft de attack overleeft, ze moesten de hoofdzekering vervangen, maar dat is van 't huis. Service.
En dan herinner ik me weer die dealerrekeningen van vroeger, met eindeloze opsommingen van moertjes, palletjes, rubbertjes en uurtjes met daarachter bedragen met en zonder BTW. Lang leve de dorpsgarage.

Frank Jacobs
Autojournalist
Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.