Laadpaalmisbruik
Het Grote Actieradiusexperiment: met de Opel Ampera-E vanuit Norg naar Schiphol. Moet kunnen: met een reële reikwijdte van 380 kilometer kom ik in principe heen en terug. Maar die laadpalen op Schiphol wil ik natuurlijk ook graag uitproberen. Al ben ik over de ergste laadstress heen, het is een prettige gedachte na de reis weer met een volle accu te vertrekken.
Helaas: de garage van P3 – twaalf laadpunten, als ik goed tel - is vol, merk ik als ik probeer te reserveren. Naar P1 en P2 wijk ik uit protest tegen de tarieven alleen uit als ik niet anders kan. Weet je wat? We wagen de gok; uit en thuis op één lading. Wel zo spannend eigenlijk.
Niet dus. Voor zo'n elektromarathon draait de Ampera-E de hand niet om. Aangekomen bij P3 heeft de batterij volgens het boorddisplay voor 245 kilometer stroom over, zodat ik met nog 180 kilometer te gaan ruim binnen de veiligheidsmarges blijf. Geweldig Opeltje.
Maar als ik na het wegzetten van de Ampera langs de P3-garage loop, zie ik tot mijn verbazing dat zeven van de twaalf laadpalen langs het looppad door plugin-hybrides zijn bezet.
En ik vraag me meteen af: is dat eerlijk?
Maar natuurlijk!, zullen de Outlander PHEV- en Q7-klanten uitroepen; dat wij daar aan de lader hangen, bewijst immers dat wij elektrisch willen rijden, net als jij. En jij kan op de terugweg je EV langs de A6 en de A28 nog bij FastNed laden, wij niet.
Akkoord jongens. Maar dit is Schiphol. Reizigers komen van ver, zo ver als ijs en weder dienende hun Zoe's en Tesla's kunnen komen. Dat doen ze op eigen risico, maar op het laadnetwerk moeten ze kunnen bouwen. Met de nieuwe Zoe Q90 had ik de heenrit wel gehaald, de terugweg niet.
Een laadpaal reserveren is op Schiphol helaas niet mogelijk. Maar het is een punt van overweging of de luchthaven, die met 122 laadpalen echt zijn best doet om elektrisch rijden te bevorderen, EV-gebruikers niet een extra zetje in de rug zou mogen geven met een reserveringssysteem dat tenminste voorrang geeft aan puur elektrische auto's. Nu ze in opkomst zijn, wordt het probleem snel urgenter. En na een lange vlucht wil ik niet nog een half uur kleumend schaapjes tellen bij een laadpaal. Plugin-rijders komen toch wel thuis. Zij zijn het halve werk, EV's het hele!

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.