AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kruipen over uitdagend asfalt
23
In en rond Stockholm vindt de introductie plaats van de nieuwe Toyota Prius. Een rij-impressie van deze auto staat volgende week in AutoWeek. Tijdens de eerste kilometers die ik met de auto maak, valt het me op hoe keurig de Zeden zich aan de verkeersregels houden. Snelheidslimieten worden door hen dus collectief gerespecteerd. Op veel brede, glooiende tweebaanswegen geldt een maximumsnelheid van 90 km/h, en als het even tegenzit 70 km/h. In dorpen en steden is uiteraard 50 km/h toegestaan, terwijl je bij werkzaamheden aan het asfalt slechts 30 km/h mag rijden. En de Zweden rijden ook respectievelijk streep 90, 70 of 30 km/h. En omdat ik daar niet op berekend ben, parkeer ik in een moment van onoplettendheid bijna een hagelnieuwe Prius op de achterbank van een berijder van een Saab 900 als deze vol in de ankers gaat bij een bord 'werk aan de weg'. Wat een verschil met Zuid-Europese landen waar zeker in vergelijking met Scandinavische landen wel complete anarchie lijkt te heersen op het asfalt. Ook daar gelden heldere regels, maar die worden ogenschijnlijk gewoon genegeerd. Niet goed te praten, maar soms wel begrijpelijk gezien het uitdagende karakter van veel kronkelende bergwegen. En juist omdat er in Zweden, Noorwegen en zeker Finland minstens zulke uitdagende wegen liggen, vind ik de discipline van de bevolking in het hoge noorden lovenswaardig. Denk je eens in dat je een prachtig golvend lint asfalt voor je ziet, met fraaie en toch overzichtelijke bochten, en dat je vervolgens met een gangetje van negentig blijft voort kruipen, terwijl er tot in de wijde omgeving geen andere weggebruiker te bekennen is. Knap hoor! Toegegeven, de hoge boetes die er in Scandinavië staan op snelheidsovertredingen houden je wel in toom, maar zelfs met de gedachte dat oom agent zonder genade zal zijn als-ie mij de maximumsnelheid ziet doorklieven in het achterhoofd kost het mij moeite het gaspedaal te laten vieren in plaats van mij eens kostelijk te vermaken op het bochtige traject dat zich voor mij uitstrekt. Maar oefening baart kunst, uiteindelijk weet ik mij te beheersen, en ik keer zonder kostbare papiertjes van de sterke arm der wet terug op de redactie.