Koud he?

Volvo XC70 duurtest
Ja, het was behoorlijk fris afgelopen maandagnacht. De Volvo XC70 D5 Aut. moest buiten slapen en dat kan geen pretje geweest zijn. Gelukkig viel het ijs op de ramen mee. Ik ging met de spuitbus aan de gang om vervolgens met de ijskrabber het werk af te maken. Sleutel in het contact (niet strikt nodig maar waar moet je de sleutel anders laten..), een druk op de startknop en.. de 5-cilinder diesel heeft zowaar wat moeite om op gang te komen. Echte, gezonde, ochtend-tegenzin. Net als de portieren die zich wat plakkerig uit de carrosserie lieten trekken. De automatische bak doet precies als vanouds. Maar bij het over de verkeersdrempels hobbelen richting ringweg hoor ik chagrijnige kraakjes in het onderstel. Het vriest dat het kraakt, zogezegd!
Ik vind het fascinerend wat voor invloed dat heeft op de duurzaamheid van de techniek. Is vrieskou nu slechter voor de duurzaamheid dan hitte? Autofabrikanten testen in bittere kou en verzengende hitte. Hoe gaat het er aan toe in het binnenste van de motor waar ijskoude zuigers en drijfstangen met een trap aan het werk worden gezet in een bad van kille olie? Dat kán gewoon niet goed zijn maar hoe slecht is het echt? Een motor die heel veel constante snelwegkilometers achter de rug heeft, die slijt nauwelijks. Motorslijtage doet zich voor tijdens de eerste koude kilometers. Maar wat dan als die eerste kilometers niet gewoon koud maar ijs- en ijskoud zijn? Ik zeg: het is killing voor de techniek!

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.