AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kopzorgen
53
Enige tijd geleden drukte ik op de startknop van de Ford Focus ST en de donkere grom van de vijfcilinder zorgde meteen voor een gelukzalige glimlach, eentje die de kilometers erna niet meer van mijn gezicht verdween. Dit gevoel had ik al tijden gemist, realiseerde ik me. Wàt een genot om met de ST te rijden. Niet alleen als je flink gas geeft, maar ook bij constante snelheden. Nog zo'n fijne ervaring was de Honda Civic Type-R Championship Edition, die een toerwagengeluid combineert met 500 liter bagageruimte en plek voor vier.
Toen ik wegliep van de Focus en de Civic, voelde ik me geweldig maar tegelijkertijd ook treurig. Ik keek nog eens goed om, want ik realiseerde me terdege dat de opvolgers van deze auto's op de Nederlandse markt niet meer wegkomen met een F-label. Door ons belastingstelsel is het prijsverschil met zuiniger concurrenten als de Golf GTI en de Mégane RS (allebei rond de 32 mille) gewoon te groot. Met andere woorden en enigszins dramatisch gesteld: dit was misschien wel een van de laatste keren dat we zulke karaktervolle hatches in onze garage hadden.
Toen ik wegliep van de Focus en de Civic, voelde ik me geweldig maar tegelijkertijd ook treurig. Ik keek nog eens goed om, want ik realiseerde me terdege dat de opvolgers van deze auto's op de Nederlandse markt niet meer wegkomen met een F-label. Door ons belastingstelsel is het prijsverschil met zuiniger concurrenten als de Golf GTI en de Mégane RS (allebei rond de 32 mille) gewoon te groot. Met andere woorden en enigszins dramatisch gesteld: dit was misschien wel een van de laatste keren dat we zulke karaktervolle hatches in onze garage hadden.
Het kan bijna niet anders dan dat beide fabrikanten kiezen voor een minder opwindende compacte turbomotor of –nog erger- de snelle versie helemaal schrappen. Voor de toekomstige Focus ST staat een 2.0 turbo viercilinder op het programma.
Begrijp me niet verkeerd, het bewerkstelligen van een lager verbruik moet zonder meer hoge prioriteit hebben. Maar laten we bij dit soort auto's alsjeblieft niet vergeten dat ze toch echt in de eerste plaats de bestuurder blij moeten maken.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs