Kopiërende Aziaten

spionage
De oogst uit Frankfurt is binnen. De tientallen persmappen bedekken bijna de hele redactievloer, tot onvrede van de collega's, maar alles draait nu even om het shownieuws.  Samen met collega Michiel Willebrands tik ik het verslag van de IAA voor het Journaal van volgende week. Maar tjonge, jonge, wat was het weer druk. Ja, zelfs tijdens de persdagen, krioelt een zwetende mensenmassa rond de nieuwe modellen. Dat leverde nogal eens gedrang en boze gezichten op. Fotografen willen een clean shot, met zo min mogelijk mensen rond de auto.  Michiel en ik traden dan als bodyguards op voor fotograaf Luc Verbeke, om mensen die dromerig met een minuscuul cameraatje rondom het verse blik lopen, met zachte hand weg te duwen. Je kunt mij niet vertellen dat al die bezoekers persmensen zijn. Maar het meest irritant zijn de Aziaten. Het zijn mensen in opdracht van veelal Koreaanse autofabrikanten die werkelijk elk detail van de concurrentie fotograferen. Met een stapel papier worden ze erop uit gestuurd om de producten van de Europese concurrentie te bespioneren. Zo zat er een in de Volkswagen Eos, die de camera op twee centimeter afstand van de knop van het dashboardkastje hield. Een ander nam de tijd op die een handgreep van een Audi A4 nodig heeft om terug te klappen op zijn rustpositie. De structuur van het kunststof van het dashboard, de diameter van de bekerhouder, de openingshoek van het portier, het maakt niet uit, de Koreanen leggen het nauwkeurig vast zodat ze het zelf na kunnen maken. En wij maar wachten! Maar gelukkig is het weer gelukt, met af en toe een vermanende opmerking en een boze blik hebben we weer al het nieuws voor u kunnen vastleggen. Volgende week leest u het showverslag op 8 pagina's in AutoWeek.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.