AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Koning van de linkerbaan: de bestelbus
Weet u nog? Die Volkswagen-busjes die vroeger met 80 km/h pruttelend tussen de vrachtwagens reden? De linkerbaan van de snelweg was voorbehouden aan de 'luxe wagen', de rolverdeling was duidelijk. Maar da's definitief verleden tijd! Tegenwoordig mag je blij zijn als je jezelf in de spits nog tussen de colonne snelle bestellers op de linkerbaan weet te wurmen. Die kolossen komen vrolijk met 150 km/h voorbij tuffen, met een lezende bestuurder en een paar slapende mannen erin. En ze hebben per definitie haast. Op naar de klus, of moeder de vrouw. En wee degene die het waagt om zich in hun baan te wagen! Ik weet niet hoe u het ervaart, maar ik vind het niet echt een prettige gedachte om 2,5 ton staal met hoge snelheid op 2 meter van mijn achterbumper te hebben. Want die bussen zijn dan wel snel geworden – een VW-bus met 2,5-liter vijfcilinder loopt zomaar 200 km/h – het onderstel en de remmen zijn daar niet altijd op berekend. Bestelbussen mogen nu eenmaal niet te duur zijn, dus elk dubbeltje wordt omgedraaid bij de ontwikkeling. En als zo'n ding dan ook nog eens verkeerd beladen is, ben je helemaal gezegend als je de pech hebt door zo'n apparaat van achteren aangereden te worden.
Eerlijk is eerlijk: we zijn allemaal een beetje medeplichtig aan de oprukkende bestelbusplaag. Want hoe fijn de vrije marktwerking ook is: het is niet bijster efficiënt als de ene schilder van Zevenaar naar Amersfoort rijdt, terwijl zijn collega dat op de andere weghelft in omgekeerde volgorde doet.
En wat dacht u van de internetbedrijven? Vroeger kocht je een fiets bij de winkel in het dorp, tegenwoordig in Maastricht. Terwijl je in Assen woont. Geen wonder dat de wereld tegenwoordig vol zit met 'white van men', zoals de Britten dat zo mooi noemen.
Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen bestelbussen, en snap dat iedereen zijn werk moet doen. Maar zou het niet veiliger zijn om ze te begrenzen op, zeg, 100 km/h? Dan vergaat de wereld toch ook niet?
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs