AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kofferbakkampioen
51
Hij sukkelt irritant voor me. Een beetje doorgezakt achter, met zes man aan boord. Op weg naar de Zwarte Markt in Beverwijk. Een Vento. Een Vento? Ja, een Vento. Rijdt als een Golf maar met een enorme kofferruimte. En daar zijn een boel Zwarte Markt-bezoekers gek op.
Maar goed, die Vento is best een unieke auto, want hij heeft maar enige tijd bestaan. Daarnaast was het een echte kofferbakkampioen, heel veel liters inhoud. Maar het meest bijzondere is toch wel de naamgeving van de Golf Sedan. Hij begon zijn carrière als Jetta. Een Golf 2 met een kont met heel veel inhoud. Met Golf 3 ging de Jetta dus Vento heten, om later als Bora door het leven te gaan om vervolgens weer te transformeren tot... Jetta! "Volkswagen heeft er nu voor gekozen één naam wereldwijd te hanteren voor deze auto. Omdat hij in de Verenigde Staten altijd Jetta heeft geheten en die markt het belangrijkste is voor de Jetta, hebben we die naam ook voor Europa weer gepakt," luidt de officiele lezing. Maar waarom dan vroeger die uitstapjes naar Vento en Bora? En wat jammer dat de Bora Variant de sedan-hegemonie ruw doorbrak! Maar ja, die dingen gebeuren. Waar het om gaat is: in de schaduw van goudhaantje en allemansvriend Golf speelde de Jetta altijd trouw tweede viool. En dat maakt hem sympathiek. Eén op 20 met een 1.6-diesel Jetta van het eerste uur was geen enkel probleem. Er waren weinig auto's die meer back-to-basic waren dan de allereerste Jetta's, van binnen en van buiten. Een trouwe, praktische kameraad zonder enige franje, laat staan kapsones.
En wat denkt u? De Jetta is jarig! Morgen, zaterdag 1 augustus, is de Jetta 30 jaar. Dus gaan de mannen en vrouwen van de Jetta Club in Duitsland dat vieren met een gezellig bezoekje en samenzijn in het VW-museum in Duitsland.
Even als opfrisser: de oer-Jetta (ook nog met 1100 benzinemotor en 2 portieren...) liep van 1979 tot 1984. Toen kreeg de auto een facelift en liep door tot 1992. Toen kwam de Vento (door de Jetta-club tot Jetta 3 gedoopt..) van 1992 tot 1998. In 1998 maakt de Bora (Jetta 4) zijn opwachting tot 2005. Vanaf 2005 is het weer Jetta, Jetta 5 dus.
Met welke auto kun je dan beter naar de grootste autoshow ter wereld half september dan een jarige Jetta? Vrijdag 11 september stap ik in een Jetta (1.4 TSI, 160 pk met DSG) voor een op-en-neertje naar de IAA Frankfurt! Heb er nu al zin in! Knallen!
Maar goed, die Vento is best een unieke auto, want hij heeft maar enige tijd bestaan. Daarnaast was het een echte kofferbakkampioen, heel veel liters inhoud. Maar het meest bijzondere is toch wel de naamgeving van de Golf Sedan. Hij begon zijn carrière als Jetta. Een Golf 2 met een kont met heel veel inhoud. Met Golf 3 ging de Jetta dus Vento heten, om later als Bora door het leven te gaan om vervolgens weer te transformeren tot... Jetta! "Volkswagen heeft er nu voor gekozen één naam wereldwijd te hanteren voor deze auto. Omdat hij in de Verenigde Staten altijd Jetta heeft geheten en die markt het belangrijkste is voor de Jetta, hebben we die naam ook voor Europa weer gepakt," luidt de officiele lezing. Maar waarom dan vroeger die uitstapjes naar Vento en Bora? En wat jammer dat de Bora Variant de sedan-hegemonie ruw doorbrak! Maar ja, die dingen gebeuren. Waar het om gaat is: in de schaduw van goudhaantje en allemansvriend Golf speelde de Jetta altijd trouw tweede viool. En dat maakt hem sympathiek. Eén op 20 met een 1.6-diesel Jetta van het eerste uur was geen enkel probleem. Er waren weinig auto's die meer back-to-basic waren dan de allereerste Jetta's, van binnen en van buiten. Een trouwe, praktische kameraad zonder enige franje, laat staan kapsones.
En wat denkt u? De Jetta is jarig! Morgen, zaterdag 1 augustus, is de Jetta 30 jaar. Dus gaan de mannen en vrouwen van de Jetta Club in Duitsland dat vieren met een gezellig bezoekje en samenzijn in het VW-museum in Duitsland.
Even als opfrisser: de oer-Jetta (ook nog met 1100 benzinemotor en 2 portieren...) liep van 1979 tot 1984. Toen kreeg de auto een facelift en liep door tot 1992. Toen kwam de Vento (door de Jetta-club tot Jetta 3 gedoopt..) van 1992 tot 1998. In 1998 maakt de Bora (Jetta 4) zijn opwachting tot 2005. Vanaf 2005 is het weer Jetta, Jetta 5 dus.
Met welke auto kun je dan beter naar de grootste autoshow ter wereld half september dan een jarige Jetta? Vrijdag 11 september stap ik in een Jetta (1.4 TSI, 160 pk met DSG) voor een op-en-neertje naar de IAA Frankfurt! Heb er nu al zin in! Knallen!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs