Koester de herinnering aan BMW's atmoferische zes-in-lijn

BMW 325i Cabrio huurauto in Zwitserland
Wat weet ik het nog goed: de herfstvakantie van 2009 in Zwitserland. Twintig graden, zon én een BMW 325i Cabrio onder de kont. De slingerende paswegen voerden me door bossen, langs schitterende alpenweiden en onder bloedstollende watervallen door. En dat alles onder begeleiding van het unieke orkest van een BMW zes-in-lijn, dat op commando van de rechtervoet de rijervaring nog een extra dimensie gaf. Hemel op aarde klinkt misschien wat al te overdreven, maar het was de basis voor een onvergetelijke vakantie. Nog niet overtuigd? Bekijk deze fantastische HD-video van een Alpenrit in een BMW 335i dan maar eens.
Moet ik deze vakantieherinnering koesteren, of kan ik dit in de toekomst nog een keer ervaren? Die vraag dringt zich op bij het lezen van het laatste BMW-nieuws. De 3,0-liter zes-in-lijn maakt in de X1 namelijk plaats voor een gloednieuwe tweeliter viercilinder turbomotor. Met meer koppel en nog een lager verbruik ook. Rationeel gezien een prima ontwikkeling, maar in geval van dit nieuws is dat toch niet het hele verhaal. Het geluid was voor mij een erg belangrijk onderdeel van het rijden met een zwaarder gemotoriseerde BMW.
Het is overigens niet een enorme verrassing, dit nieuws. BMW wil de CO2-uitstoot van het gamma terugdringen en daar passen de atmosferische zes-in-lijn motoren helaas niet bij. En we hadden de komst van een viercilinder turbomotor immers al enige tijd geleden gemeld. Maar toch, als het dan officieel is, is het toch even slikken.
Helemaal wanhopig ben ik niet, want BMW weet wel hoe het turbomotor moet maken. De motor uit de Mini Cooper S (en de Peugeot RCZ en al die andere PSA-producten) behoort tot de allerbeste viercilinder downsizemotoren. Maar of we die geluidssensatie nog terugkrijgen? Ik het sterke vermoeden dat ik voortaan een BMW met minimaal 306 pk moet kiezen. Maar ik hoop vurig dat de X1 xDrive28i in de lente mijn ongelijk bewijst.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.