Kleintjes

Fiat Punto Evo
De run op bpm-vrije kleintjes zou nog een onbedoeld neveneffect kunnen hebben. Niet alleen door hun prijs en verbruik maar ook door hun comfort zullen ze steeds dringender vragen oproepen over de meerwaarde van grotere auto's. Waar het tien jaar geleden aan de onderkant van de markt soms nog echt afzien was, heeft zich juist in dat segment een razendsnelle evolutie voltrokken die door het huidige gestunt met A-labels volop in de schijnwerpers komt te staan.
Onze Seicento Young, in 2000 aangeschaft voor zegge 7500 euro, is een onthutsend primitief geval in vergelijking met de eco-Panda die je nu voor ongeveer hetzelfde bedrag in huis haalt – met vier deuren, meer ruimte en 15 paarden extra. Mocht je dat niet genoeg vinden, dan heb je voor het dubbele – nog steeds een fooi - een diesel-Punto met 200 Nm, airco en elektrische ramen. Afgaande op wat ik lees en wat ik zelf ervaar kom je voor die luttele bedragen niets tekort. Toen ik met de vorige Polo BlueMotion twee jaar geleden naar Dresden reed, merkte ik tot mijn stomme verbazing dat ik bij kruissnelheden van 150, 160 even comfortabel zat als in een Golf of Passat. De leaser die van een Golf of Focus wordt teruggezet in zo'n spaarblikje zou wel eens meer dan prettig verrast kunnen zijn. Dikke kans dat hij het C-segment geen seconde zal missen. Het kan niet anders of de volwassen über-mini's van vandaag gaan hun stalgenoten in de hogere segmenten zo drastisch kannibaliseren dat de bestaande modellenhiërarchie op termijn erodeert.

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.