AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kilometerheffing: hoe kauwgum duurder wordt
85
Anders betalen voor mobiliteit. De kilometerheffing. Het houdt de gemoederen bezig en ik ben van meet af aan al tegenstander. Autorijden wordt namelijk voor iedereen duurder, hoe mooi de overheid het nu dan ook voorspiegelt. Bij de calculaties gaat men uit van een nieuwe auto, die goedkoper zal zijn door het wegvallen van BPM. Maar die ga je na de eerste paar jaar dubbel en dwars terugbetalen! Bovendien worden auto's met een bovengemiddeld hoog verbruik (ook bijvoorbeeld een middenklasser met een tweeliter benzinemotor) duur in het gebruik, omdat de kilometerprijs mede wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot. Tja, waar zou de overheid zijn zonder het almachtige kooldioxide?
Een kleine twee jaar geleden schreef ik er op deze plek ook al over, toen waren de reacties gematigd. Nu er dan eindelijk concrete bedragen worden genoemd, is de kritiek niet van de lucht en krijgen steeds meer mensen hun twijfels bij dit plan. Waarom ik denk dat iedere automobilist meer gaat betalen? Een voorbeeld: voor een Peugeot 107 betaal je vanaf 2010 al geen motorrijtuigenbelasting meer. Wie 10.000 kilometer per jaar rijdt, betaalt dus alleen brandstof (en onderhoud). In het geval van kilometerheffing, wordt dat minimaal 3 cent per kilometer. Dat is dus al 300 euro per jaar. Dan lopen de provincies nogal wat geld mis door het verdwijnen van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Daar komt een alternatief voor, in de vorm van belasting. Die gaat de 107-rijder óók betalen, net als zijn buurman die niet eens een auto heeft.
Dan is er de kwestie CO2. Daar moeten we minder van uitstoten en de auto is daarvoor een gemakkelijk instrument voor het opleggen van extra belastingen. Nu gaat de overheid er vanuit dat de invoering van de kilometerheffing de uitstoot van CO2 verder zal terugdringen. Ofwel: we gaan minder rijden, want het is duurder. Maar als we minder gaan rijden, verbruiken we ook minder brandstof. En dat betekent op zijn beurt minder accijns. En hoe denkt men deze inkomstenderving te gaan compenseren? Het antwoord weet u al! Dan komt er nog een spitstarief. Dat is tegen de files. Maak het heel erg duur om 's ochtends van Amersfoort naar Amsterdam te rijden en de files lossen zich vanzelf op. En daardoor kunnen zij die hun kosten kunnen doorbereken of door hun werkgever laten betalen lekker doorrijden. Zoiets dus. Toch zullen ook de kilometerkosten van deze groep ergens in terugkomen. De auto van de vertegenwoordiger die dagelijks het land doorkruist, gaat per jaar al snel 4.000 euro kosten aan kilometerheffing. Maken we elk pakje kauwgum toch gewoon een paar cent duurder?
Lees ook
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs