AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kappa Coupé-schaarste
17
Onlangs heb ik de Lancia Kappa berline die ik ooit bezat, en in een opwelling verkocht, weer terug gekocht. In een loods waar ik een andere auto zou bekijken, trof ik tot mijn verrassing m'n oude, trouwe Italiaanse sedan aan. Ooit deed ik 'm weg uit kostenoverwegingen, maar een gevoel van spijt bleef altijd knagen. En daar stond-ie dan kort geleden plotseling weer voor m'n neus, onder het stof en met maar een gering aantal extra kilometers. Maar, belangrijker nog, in de staat waarin ik 'm jaren geleden heb achtergelaten bij een garagebedrijf.
Ik ben blij dat ik 'm weer in bezit heb, om 'm te bewaren. Hoewel het wel nooit een echte klassieker zal worden. De coupé-versie van de Kappa heeft het veel meer in zich om de klassiekerstatus te bereiken. En dat terwijl het eigenlijk een zwaktebod is. Wie Bertone's visie op de Kappa Coupé, de Kayak, beziet, zal dat onmiddellijk beamen. De Kayak is geïnspireerd op coupés uit de jaren vijftig, en kenmerkt zich door een lange neus, een ruim inzittendencompartiment en een korte aflopende achterzijde. Net als de daadwerkelijk geproduceerde coupévariant, die I.D.E.A. heeft getekend, is de Kayak gebaseerd op de Kappa berlina.
Maar Bertone's concept-auto uit 1995 staat niet, zoals I.D.E.A.'s versie van een jaar later op een ingekorte wielbasis. En juist die korte wielbasis geeft de Kappa Coupé zo'n merkwaardig uiterlijk. Z'n fysiek ontbeert bovendien de flamboyante uitstraling van de Kayak, en stelt daar tal van elementen die herkenbaar zijn van de sedanversie van de Kappa tegenover. Dit om kosten te drukken. Het is jammer dat de boekhoudafdeling van Fiat bij de ontwikkeling en productie van de Kappa Coupé aan het roer heeft gezeten en voor de I.D.E.A-variant heeft gekozen. Bertone's versie van de auto had vast en zeker een veel grotere schare liefhebbers aan zich gebonden. Een van de belangrijkste redenen om de Lancia Kappa Coupé zoals die uiteindelijk het levenslicht zag te begeren, is nu z'n schaarste.