AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Japanse discipline
18
Hoofdschuddend heb ik tot nu toe de lichtelijk schijnheilige spagaat van de Duitse autofabrikanten op de IAA gadegeslagen. Leuk hoor, zo'n milieu-offensief, maar het komt wat geforceerd over om een hele batterij Bluetec-, Bluemotion- of EfficientDynamics-modellen neer te zetten naast de meer dan 500 pk sterke AMG-, RS- en M-beulen. Ik kan de pk-wedloop tussen de Zuid-Duitse fabrikanten moeilijk rijmen met hun zogenaamd milieuvriendelijke bedoelingen, hoe zeer ik ook onder de indruk ben van een 2025 kilo zware, 580 pk sterke Audi RS6.
Dan heb ik toch meer sympathie voor Mazda. Want dit merk streeft bij de ontwikkeling van nieuwe modellen naar gewichtsreductie, wat niet alleen het gemiddeld verbruik beperkt. De rij-eigenschappen verbeteren namelijk ook bij een auto die ge-Sonja-Bakkerd heeft! En dat is een filosofie die mij geweldig aanspreekt, want waarom zou je je in allerlei bochten wringen om zuiniger motoren te ontwikkelen als je met een doordachte afslankkuur zelfs meer kunt bereiken?
Daarbij komt nog dat de 6 en ook de nieuwe 2 er lekker uitzien en ruimer zijn dan hun voorgangers. Kortom: Mazda doet weer helemaal mee in autoland. We moeten wachten tot 2008 voor we ze daadwerkelijk met hun concurrenten kunnen vergelijken, maar ik voorspel dat deze afgetrainde Japanse broertjes de obesitas-modellen van de andere fabrikanten volgend jaar behoorlijk laten zweten. Ga zo door Mazda!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs