Jammer Rudolf, de benzinemotor slaat terug

Rudolf Diesel
Nog geen vijf jaar geleden waren de fijnste uitvoeringen van een modelreeks vaak de varianten met dieselmotor. Prettige turbomachines die dankzij het hoge koppel veel fijner in de omgang waren dan de atmosferische benzinemotoren, die onderin niet thuis gaven. Diesel, dat reed toch zo heerlijk! Zelfs dieselhaters gingen om en Rudolf Diesel leek tot voor kort toch het gelijk aan zijn kant te krijgen.
Maar tijden veranderen snel. De benzinemotor is bezig met een tegenoffensief, en steeds vaker merken we dat nieuwe, geblazen krachtbronnen op benzine qua smeuïgheid onderin niet onderdoen voor moderne commonraildiesels. Neem de 1.4 TSI's van de VW Groep, de 1.4 T-Jet van het Fiat concern, de 1.6 turbo van PSA en de BMW Group en de 1.4 TCe van Renault wordt nu ook leverbaar. Het zijn stuk voor stuk fijne torretjes, dankzij de trekkracht bij lage toeren. En ook in de hoge toerenregionen valt er nog wat te halen, in tegenstelling tot bij de meeste zelfontbranders. Daarbij klinken ze ook nog eens stukken verfijnder. Vraag je me nu wat de beste motor is die je kunt kiezen in een VW Golf, dan luidt het antwoord, de 1.4 TSI. Ook de versie met alleen een turbo en 122 pk presteert al prima, meer heb je niet nodig.
Diesel is op z'n retour. Je ziet het terug in de verkopen. Zo was in Duitsland in november 2007 nog bijna de helft van alle nieuw verkochte auto's voorzien van een dieselmotor, in maart dit jaar lag dat percentage nog maar op 28,3 procent. Vorig jaar zakte het dieselaandeel in Nederland terug naar ongeveer 25 procent.
Dat de verkoop van diesels terugloopt heeft natuurlijk ook te maken met de prijsontwikkeling van deze brandstof, ten opzichte van de prijs die we voor benzine moeten betalen. Daardoor ligt het omslagpunt steeds verder weg.
En diesels zijn gewoon duur. In Nederland helemaal, dankzij de extra BPM op zelfontbranders, maar ook productietechnisch, want een diesel vraagt veel meer nabehandeling in het uitlaatsysteem om 'm schoon te krijgen. Denk aan zaken als SCR-katalysatoren. Zeker als in 2014 de Euro 6 emissie-eisen ingaan.
Natuurlijk, er zullen diesels blijven bestaan. En veelrijders die zo'n 40.000 kilometer of meer per jaar rijden, blijven dat doen op diesel. Maar de hoogtijdagen van de zelfontbrander liggen alweer achter ons. Het tijdperk van de gedownsizede benzinemotor met turbo is definitief aangebroken.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.