AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Is betrouwbaarheid alles?
142
Onbetrouwbare karren, die Fransen en Italianen!
Degelijke auto's, die Duitsers!
Maar er gaat niets boven Japanse betrouwbaarheid!
Degelijke auto's, die Duitsers!
Maar er gaat niets boven Japanse betrouwbaarheid!
Zomaar wat kreten uit de dagelijkse autopraktijk. Van mensen die het kunnen weten of mensen die het denken te weten. Gebaseerd op.. ja.., waarop eigenlijk?
Elk automerk kraait van de daken dat het met de betrouwbaarheid en duurzaamheid uiteraard goed zit. Zou ik ook doen als ik iets te verkopen had.
Maar hoe zit het werkelijk? Daarvoor moeten we toch echt te rade gaan bij de onafhankelijke onderzoeken naar tevredenheid, pechstatistieken en TüV-rapporten.
En onderzoeken als de AutoWeek Tevredenheids Trofee spraken over het algemeen duidelijke taal: als het gaat om betrouwbaarheid en duurzaamheid scoren de Japanse auto's beter dan wie dan ook. Maar laten we niet overdrijven: de verschillen zijn soms niet al te groot.
De jongste ADAC-rapportage, de Duitse pechdienst voor langs de weg, spreekt andere taal. Daar maakt Renault een indrukwekkende come-back. Renaults van 2008 scoren topposities in de ranglijsten. Megane, Laguna en Scenic doen het goed, ja, zelfs beter dan het op dit gebied wereldberoemde Toyota bijvoorbeeld! En ook Honda krijgt een tik.
De liefhebbers van Renault kraaien victorie, de Japan-lovers zijn stilletjes. Een derde stelt het onderzoek zelf aan de kaak. Hoe het ook zij: een overwinning in betrouwbaarheid mag dan geweldig zijn, winnen op dit punt is een enorme opsteker, maar.. het is niet genoeg. Je moet zo'n klassering namelijk kunnen bevestigen, dan ben je pas écht goed. Dus wat mij betreft, is het te vroeg om Japan af te schrijven.
Ik vind het overigens heel belangrijk: betrouwbaarheid. Want wat voel je je een loser als je aan de kant staat met panne, met wat voor auto dan ook.
Elk automerk kraait van de daken dat het met de betrouwbaarheid en duurzaamheid uiteraard goed zit. Zou ik ook doen als ik iets te verkopen had.
Maar hoe zit het werkelijk? Daarvoor moeten we toch echt te rade gaan bij de onafhankelijke onderzoeken naar tevredenheid, pechstatistieken en TüV-rapporten.
En onderzoeken als de AutoWeek Tevredenheids Trofee spraken over het algemeen duidelijke taal: als het gaat om betrouwbaarheid en duurzaamheid scoren de Japanse auto's beter dan wie dan ook. Maar laten we niet overdrijven: de verschillen zijn soms niet al te groot.
De jongste ADAC-rapportage, de Duitse pechdienst voor langs de weg, spreekt andere taal. Daar maakt Renault een indrukwekkende come-back. Renaults van 2008 scoren topposities in de ranglijsten. Megane, Laguna en Scenic doen het goed, ja, zelfs beter dan het op dit gebied wereldberoemde Toyota bijvoorbeeld! En ook Honda krijgt een tik.
De liefhebbers van Renault kraaien victorie, de Japan-lovers zijn stilletjes. Een derde stelt het onderzoek zelf aan de kaak. Hoe het ook zij: een overwinning in betrouwbaarheid mag dan geweldig zijn, winnen op dit punt is een enorme opsteker, maar.. het is niet genoeg. Je moet zo'n klassering namelijk kunnen bevestigen, dan ben je pas écht goed. Dus wat mij betreft, is het te vroeg om Japan af te schrijven.
Ik vind het overigens heel belangrijk: betrouwbaarheid. Want wat voel je je een loser als je aan de kant staat met panne, met wat voor auto dan ook.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs