AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Inhalen is niet gevaarlijk!
103
Weer iets wat straks niet meer mag: inhalen. Althans, op de zogeheten tachtig kilometerwegen. Wat wil namelijk het geval: er vallen regelmatig doden op dit type weg en met een inhaalverbod ben je daar in één klap (!) vanaf. Maar dan helpt een doorgetrokken streep natuurlijk geen zier. Slechts een fysieke afscheiding tussen de twee rijstroken voorkomt dat een weggebruiker op de verkeerde weghelft terecht komt.
In de provincie waar mijn huis staat (Drenthe) zijn veel van dit soort wegen en daar gebeuren dan ook de nodige ongevallen. Heel vaak gaat het daarbij om eenzijdige ongevallen. U kent ze wel: rechts in de berm, links op een boom. Of een ongeval waarbij één van de partijen om onverklaarbare reden op de andere weghelft kwam. Zelden lees ik iets over een mislukte inhaalpoging. En totaal inhaalverbod vind ik dan ook absolute onzin.
Dan moet het ook verboden worden om kruispunten over te steken. Daar komen namelijk ook aardig wat mensen bij om het leven. Trouwens, wat dacht u van klussen in en om het huis? Betekent jaarlijks voor 28 mensen een enkele reis mortuarium. Ik zeg: verbieden. Weg met de cirkelzaag en gootsteenontstopper. Toch is klussen niet gevaarlijk. Vuurwerk ook niet, gifslangen en krokodillen echter weer wel.
Inhalen brengt misschien risico's met zich mee, maar gevaarlijk is het niet. Ik doe het al meer dan twintig jaar en moet er dan ook niet aan denken om van hier tot Surhuisterveen achter een sukkelende Suzuki Wagon R te moeten rijden, alleen maar vanwege het feit dat de bestuurder alle tijd van de wereld heeft en 65 km/h snel zat vindt. Ik hoop niet dat Veilig Verkeer Nederland gehoor vindt voor dit ridicule plan, want zo lust ik er nog wel een paar. Helmplicht voor fietsers, nascholing voor iedere rijbewijsbezitter, veroorzakers van een ongeval verplicht een rijtraining laten volgen, verhoogde rijvaardigheidstraining voor alle automobilisten en motorrijders, beter verkeersonderwijs op basis- en middelbare scholen en geen herkansing meer als je voor de derde keer bent gezakt voor het praktijkexamen, want dan kun je domweg niet rijden.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs