Iedereen in een Prius!

Toyota Prius 2000
Curieus nieuws uit Duitsland: Berlijn is de eerste stad waarin een milieuzone van kracht is. Dat betekent dat vanaf 1 januari benzineauto's zonder katalysator en diesels die te vuil zijn, niet meer de binnenstad in mogen. Ik mag toch hopen dat die regel aan ons land voorbijgaat. Straks hebben we een stad vol met nieuwerwets blik. Niet meer 's nachts langsflitsende gele DS-koplampen, geen archetypische Turkse families meer in tot op het dak beladen W123 diesels, en geen knetterende Giulia's over de smalle grachten van mijn stad. Het zal er een stuk saaier op worden.
En hoe moet dat met die bruine Cadillac Seville taxi uit het jaar kruik die ik onlangs nog zag langsflitsen? De funky paarse Kever die in de straat achter ons staat kan ook de shredder in. En mijn eigen blikkie, die stamt uit 1992 en dus nét wel een katalysator heeft, zal bij de volgende ronde wel worden geslacht.
Mensen met oude auto's rijden doorgaans veel minder kilometers dan bestuurders die een fonkelnieuwe auto hebben; dus vervuilen ze relatief weinig. Bovendien moet voor elke auto die wordt gesloopt ook weer een nieuwe worden geproduceerd; beide handelingen kosten energie. Dus of de wereld daar bij is gebaat?
't Zal de vooruitgang wel zijn en ik hou er niet van. Wanneer zullen de eerste Priussen als te vuil worden beschouwd zodat ze kunnen worden kaltgestellt? En zou je in een oude auto eigenlijk een katalysator kunnen inbouwen?

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.