Honderd keer hoera voor Daihatsu!

Daihatsu Bee (1951)
Heb je er ooit bij stilgestaan dat Daihatsu dit jaar al honderd jaar bestaat? Daarmee is dit het oudste automerk uit Japan. Dan smokkelen we wel een beetje, want de naam Daihatsu stond niet voor 1957 op de achterkant van de auto's. Voor die tijd bouwde het bedrijf driewielers onder de naam Hatsudoki.
Op één of andere manier lukt het Daihatsu niet om de harten van autoliefhebbers harder te laten kloppen. En dat vind ik maar vreemd – als je 't mij vraagt is Daihatsu zwaar ondergewaardeerd. Daihatsu is ook een van de weinige merken die het is gelukt om in het honderdjarige bestaan géén klassieker voort te brengen. Al maakt de Charade GTti wat mij betreft een kans(je).  
Vandaag de dag kan ik geen merk verzinnen dat eigenzinniger is dan Daihatsu – en dat zou wel wat meer mogen worden gewaardeerd. Japanners saaie auto's? Heb je wel eens goed naar de Copen en de Materia gekeken? Oké, verkoopknallers zijn het niet, maar je moet maar je moet het maar durven om dergelijke auto's op de markt te brengen. Al eens gereden met een Cuore? Je zult je verbazen over hoeveel rijplezier het autootje biedt en wat een genot het geluid en het karakter van het driecilindertje geeft. Dat autootje is tot op de millimeter uitgedacht. Op de autosalon van Genève heb ik al even het nieuwe model betast en geloof me: het wordt binnenkort alleen maar beter.
Jammer ook, dat er vanuit de fabrikant maar zo weinig ruchtbaarheid aan het eeuwfeest wordt gegeven. In september mogen we een '100th Anniversary edition' van de Cuore verwachten en het heeft er alle schijn van dat het daar bij blijft. Geen grote happening, monsterrit, Copen met turbokracht of ander feestgedruis. Een gemiste kans – of is het valse bescheidenheid?

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.