AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hoezo facelift?
21
Facelifts gaan vrijwel per definitie gepaard met het nodige uiterlijke vertoon. Bij een opgewarmd model tref je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een nieuwe voor- en achterbumper, anders gestileerde koplampunits en achterlichten en een keuze uit een nieuwe serie wielen aan. Verder een nieuw spoilertje hier, een ander luchtinlaatje daar; het bekende recept. Onderhuids verandert er in negen van de tien gevallen ook het een en ander, maar het is de verse verpakking die de aandacht vestigt op alle nieuwigheden van een bij de tijd gebrachte auto. Maar soms gaat het anders. Het uiterlijk wordt door een fabrikant geheel of vrijwel geheel met rust gelaten, en alle inspanningen richten zich op technische verbeteringen, zo lijkt het. Twee recente voorbeelden hiervan betreffen de Opel Corsa en de Suzuki SX4. Aan de koets van de Corsa is niets veranderd, en die van de SX4 is met grote voorzichtigheid bijgepunt. Beide fabrikanten hebben wel gewerkt aan het onderstel en vooral de motoren. In ronkende persberichtteksten reppen ze van een fors lagere uitstoot aan emissies van beschikbare motoren (in het geval van de Suzuki is dat er maar één). En natuurlijk in combinatie met betere prestaties. Het valt te betwijfelen of die gunstiger uitstoot- en dus verbruikscijfers in de praktijk van alledag haalbaar zijn, maar in een tijd waarin het milieubewustzijn een bijna krampachtige vorm aanneemt en de angst over het opraken van fossiele brandstoffen ons collectief om het hart slaat, doen de beloften van Opel en Suzuki – en alle anderen – het natuurlijk lekker. Maar waarom dan niet de resultaten van alle energie die is gepompt in het zuiniger maken van de motoren opgediend in een vers, nieuw huidje? Behoren Suzuki en Opel tot de voorhoedespelers, en is het moderniseren van het uiterlijk van een model straks ondergeschikt aan technische innovaties die het herbergt? Zijn ze in alle consternatie die de nieuwe realiteit teweeg heeft gebracht er gewoon eens grotendeels aan voorbij gegaan? Of behoren de uitbundiger facelifts straks eenvoudigweg tot het verleden?
Lees ook
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs
Weblog Bas - Van info naar tainment
Weblogs