Hoezee voor de Mazda 2

Mazda 2
Af en toe komt er uit onverwachte hoek een auto die boven het maaiveld uitkomt. Zo keek ik erg op van de nieuwe Mazda 2. Volgens mij is het een slim ding, waar velen op zitten te wachten. De allereerste verbetering is dat de auto ten opzichte van zijn voorganger een vlotte verschijning is. De 2 heeft zijn grijze haren afgeschud.
De auto valt in het B-segment. Daar is de afgelopen tijd iets opmerkelijks gebeurd. Met de introductie van vele nieuwe modellen (Clio, Grande Punto, 207) is een lengte van vier meter daar geen uitzondering meer. Over het bijbehorende gewicht, heb ik het hier al eens vaker gehad.
Mazda pleegt met dit nieuwe model een heuse trendbreuk. De lengte blijft netjes hangen op de 3,90 meter en het gewicht varieert zit rond de 960 kilo. Kom daar maar eens om bij de concurrentie; de allersimpelste Renault Clio is zomaar honderd kilo zwaarder. Dat belooft dus veel voor de dynamiek van de nieuwe 2. De nieuwe Mazda is zelfs kleiner en lichter dan zijn voorganger. Dat is een zeldzaamheid in autoland.
Er is dus veel wat pleit voor de nieuwe kleine Mazda. Ik denk dat met name particuliere kopers zullen vallen voor het nieuwe model; de vast kosten vallen immers lager uit dan bij de concurrentie. Er is één probleem: de importeur meldt dat de prijzen zo rond de 14.000 euro beginnen. En dat is wél wat meer dan de tegenstrevers kosten. Geeft Mazda daarmee nou meteen weer zijn voorsprong weg?

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.