Het was me het jaartje wel!

dikke sedans
Het geeft altijd een apart sfeertje, die laatste werkdagen van het jaar. Alle pagina's voor de laatste AutoWeek van 2006 zijn nu naar de drukker en dan ga je automatisch terugblikken. Lijstjes met hoogte- en dieptepunten. AutoWeek 52 die na de kerst in de winkels ligt, staat er vol mee.
Een auto die me echt tegenviel was de Ssang Yong Actyon. Die moet doorgaan voor een moderne SUV maar rijdt niet veel beter dan een ouderwetse 4x4 van 30 jaar geleden. Ongelooflijk dat zoiets nog kan in 2006. En als het op rijden aankomt, stelde ook de Dodge Caliber teleur. Of mijn negatieve ervaringen goede verkoopcijfers in de weg staan is nog niet te zeggen, daarvoor zijn ze nog te kort op de markt. Als er een nieuwe auto het in 2006 in elk geval niet gemaakt heeft, dan is het wel de Cadillac BLS, tot en met november zijn er 87 exemplaren verkocht!
Maar laten we het jaar positief afsluiten. Er was veel lekker jong spul in de compacte klasse en de ritten met de nieuwe hete hatchbacks met tot 260 pk op de voorwielen waren aangenaam. Mijn kennismaking met de Seat Leon Cupra in Spanje was enerverend, de rit met de Mazda 3 MPS ten zuiden van München was goed voor een nieuw persoonlijk snelheidsrecord in een huis-tuin-en-keukenmodel: 265 op de klok. Een absoluut persoonlijk snelheidrecord zat er het afgelopen jaar niet in, want met de Porsche 911 Turbo bleef het bij een rondje rond de kerk, zodat de 309 km/h uit 2004 met een Ford GT standhield. Zelf rijden met de Chevrolet Nubira WTCC op het circuit van Estoril bezorgde me op het circuit de grootste adrenalinekick van het jaar. Ook onvergetelijk was het bezoek aan onze Oosterburen met vier krachtpatsers. De confrontatie speelde zich af op Autobahn 31, het was voor een multitest in de uitgave van GTO. Nooit gedacht dat ik nog eens zo veel lol zou beleven op die troosteloze streep asfalt tussen het Duitse Emden en het Roergebied. Hard rechtdoor niet leuk? Wel met een BMW M5, een Audi S6, een Mercedes E 63 AMG en een Chrysler 300C SRT-8! Twee brullende V8's en twee roffelende V10's, ongeveer 1.900 pk in totaal, en 500 liter brandstof er doorheen gejaagd op een dag! Het is te gek, ik weet het, maar het leverde een fantastisch verhaal op en voordat ik door de Stichting Natuur en Milieu aan de schandpaal genageld word, ik heb onlangs nog geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden met de Volkswagen Polo Bluemotion (staat over anderhalve week in AW 01-2007). En 2007 wordt vast weer een mooi jaar op autogebied. De voortekenen zijn veelbelovend, op 7 januari sta ik op de persdag van de Detroit Motorshow oog in oog met bolides als de Mercedes Concept Ocean Drive (niet mooi, wel apart) en er is eindelijk weer eens wat vers bloed op komst voor de middenklasse. Een nieuwe C-klasse en een verse Ford Mondeo, dat zijn de auto's om naar uit te kijken. We komen 2007 wel weer door, en voor alle lezers van www.autoweek.nl, AutoWeek en GTO: prettige feestdagen!

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.