AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het VW-raadsel R36
25
Wat blijft het toch stil rond de VW Passat R36. Het topmodel van de Passat-reeks maakt zijn debuut op de autoshow van Essen in... november 2006. Daarna kwam die auto maar niet. Eind vorig jaar, 2007, stond hij weer op Essen: de Passat R36. Een Duitse VW-woordvoerder vertelde daar: "We waren technisch gesproken nog niet 100% tevreden over de auto, vandaar die vertraging maar nu komt-ie echt hoor!"
Het is nu bijna mei 2008 en we hebben nog steeds geen uitnodiging binnen om kennis te maken met het topmodel van de o-zo populaire VW Passat. We bellen met de VW-importeur wanneer we ons koffertje moeten pakken om op reis gaan voor de lang verwachte introductie van de VW Passat R36. Maar de boodschap is helder: wat hun betreft blijft het lekker stil rond de R36. Huh?
"De R36 is een top-Passat met een dikke motor maar wij denken inmiddels een nog completer produkt te hebben voor de Passat-rijder die hogerop wil. En dat heet Passat CC," aldus een woordvoerder van de Volkswagen-importeur die nog eens uitlegt dat de zescilindermotor uit de R36 ook een plek heeft gevonden in de Passat CC. En verder: "Een model als de R36, daar verkoop je er in Nederland niet bijster veel van. Daar gaan we dus niet heel veel marketing-inspanningen voor doen."
Het is nu bijna mei 2008 en we hebben nog steeds geen uitnodiging binnen om kennis te maken met het topmodel van de o-zo populaire VW Passat. We bellen met de VW-importeur wanneer we ons koffertje moeten pakken om op reis gaan voor de lang verwachte introductie van de VW Passat R36. Maar de boodschap is helder: wat hun betreft blijft het lekker stil rond de R36. Huh?
"De R36 is een top-Passat met een dikke motor maar wij denken inmiddels een nog completer produkt te hebben voor de Passat-rijder die hogerop wil. En dat heet Passat CC," aldus een woordvoerder van de Volkswagen-importeur die nog eens uitlegt dat de zescilindermotor uit de R36 ook een plek heeft gevonden in de Passat CC. En verder: "Een model als de R36, daar verkoop je er in Nederland niet bijster veel van. Daar gaan we dus niet heel veel marketing-inspanningen voor doen."
De Passat R36 is dus nog voor zijn officiele debuut al voorbij gestreefd door zijn luxe broeder CC. Het heeft ook iets van het wegmoffelen van een "ordinaire" straatracer als de R36 in deze 'groene' tijd waaraan ook VW heftig meedoet met zijn Bluemotion-lijn. En ik zie ook een gebrek aan trots bij de VW-makers. Je bent toch fier op een ongetwijfeld heerlijke auto als een R36?
De R36 staat er alleen voor, hij moet het zelf uitzoeken. Bij VW knuffelen ze veel liever de premium Passat CC, dat is duidelijk.
Ik heb nu al sympathie voor deze Passat die er blijkbaar niet mag zijn. Ook al heb ik er nog geen meter in gereden.
De R36 staat er alleen voor, hij moet het zelf uitzoeken. Bij VW knuffelen ze veel liever de premium Passat CC, dat is duidelijk.
Ik heb nu al sympathie voor deze Passat die er blijkbaar niet mag zijn. Ook al heb ik er nog geen meter in gereden.