Het pure plezier van het rijden
Onder de video van de M6 stond een comment dat mij aanzette tot nadenken.
Maar Roy, naar mijn mening mag je toch wel wat meer enthousiast praten over de dikke auto waar je in rijd! Het komt nu meer over als een test over een gefacelifte Kia Picanto!! Wees eens enthousiast!
Nu kijk ik als ik 'normaal' kijk al wat chagrijnig, dus het was echt niet zo dat ik het niet naar mijn zin had. Een supercar met een surplus aan vermogen rijden op een prachtige Spaanse bergweg... Een droom voor velen en ik doe het voor mijn werk! Evengoed hebben jullie er weinig aan als ik bij elke 400pk+ auto ga lopen roepen hoe geweldige goed wauwerdewau de auto is. Dan heeft een impressie ook weinig zin. Maar belangrijker was in dit geval dat ik los van het overweldigende van de M6 nooit écht met een grote grijns heb rondgereden. Dat lag, zoals ik al uitlegde, aan het logge wat de auto met zich meebracht. Afgelopen week reed ik in de gefacelifte Twingo RS. Een schamele 133 pk, maar gelachen heb ik... Je kunt zo gruwelijk hard de bocht in dat je vanzelf gaat gooien met de auto in haakse bochten. Je bochtsnelheid ligt zo hoog dat je bocht-uit opgefokte 3-serie-rijders kunt opjagen tot deze eindelijk hun vermogensvoorsprong kunnen benutten. De pedalen staan zo dat je aanremmend met twee stoten tussengas middels heel-and-toe perfect van 'vier' naar 'twee' bij een hairpin aankomt. Het is zoooo leuk. Een maandje terug zijn we met een AW-team wezen karten op het circuit van Berghem voor een 100-ronden race. Na een waanzinnige start (P1!) vielen we door wat overenthousiasme terug naar plek 20 of zo en mocht ik in mijn stint aan een inhaalrace beginnen. Iedere gewonnen plek voelde als winst. En weer eentje... en binnenhengelen en weer een! Geen Rotax-max of prokarts, maar gewoon 6 pk machientjes. Langzaam, maar een lol dat we hadden! Vermogen is gaaf. Maar vermogen is ook overschat. Rijeigenschappen kan je niet overschatten. Let wel, als je het over sportieve auto's hebt. Voor luxe GT's, sedans of MPV's gaan andere eisen gelden. Maar zeker in Nederland met zijn snelheidcontroles en boetebedragen prefereer ik een strak sturende roadster met redelijk vermogen of superscherpe hothatch boven een log 550 pk+ monster dat enkel je rijbewijs doet verdampen. Helaas zien we dat soort pure auto's steeds minder. Hoewel....

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.