AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het gras is groener bij de buren
11
Een gebruikte auto uit het buitenland halen, het wordt steeds populairder. Aangezien ik af en toe ook naar een goedkope tweedehands auto op het internet kijk (een sportieve, maar beschaafde auto van rond de 2000 euro, nog suggesties?), besloot ik ook eens te kijken wat het zou schelen als ik niet bij de dealer op de hoek, maar op internetsites als mobile.de of autoscout24.de zou zoeken.
Er wordt veel over gepraat, maar wat is nou precies het voordeel van kopen in het buitenland? Dat ligt in de BPM-korting. Waar je over een Nederlandse occasion de volle mep moet betalen, krijg je bij een buitenlandse occasion een BPM-korting die oploopt naarmate de auto ouder is. Een precies overzicht van de BPM-kortingen is te vinden op de site van de douane. De BPM-calculator van AutoWeek is het aangewezen hulpmiddel om te bepalen wat de uiteindelijke prijs van een 'allochtone' occasion wordt.
Er wordt veel over gepraat, maar wat is nou precies het voordeel van kopen in het buitenland? Dat ligt in de BPM-korting. Waar je over een Nederlandse occasion de volle mep moet betalen, krijg je bij een buitenlandse occasion een BPM-korting die oploopt naarmate de auto ouder is. Een precies overzicht van de BPM-kortingen is te vinden op de site van de douane. De BPM-calculator van AutoWeek is het aangewezen hulpmiddel om te bepalen wat de uiteindelijke prijs van een 'allochtone' occasion wordt.
Dat liep voor mij op een lichte teleurstelling uit: een niet 'gepimpte' 320i met 176.000 kilometer op de teller (bouwjaar 1992) kost in Duitsland 1790 euro. Tel daarbij de (gereduceerde) BPM die je over een BMW 320i uit 1992 moet betalen, en je komt uit op een prijs van rond de 2500 euro. Voor vrijwel hetzelfde bedrag bieden Nederlandse sites ook genoeg aanbod en bespaar je jezelf alle rompslomp die import met zich meebrengt.
Een ander geval is de aankoop van een jong gebruikte auto uit de duurdere prijscategorie. Om maar een duur voorbeeld te nemen: de Audi RS4 van de huidige generatie. Een exemplaar uit 2006 met weinig kilometers kost in Nederland rond de 85.000 euro, een vergelijkbare RS4 uit Duitsland kost door de fikse BPM-korting 'slechts' 72.000 euro. Kijk, dat zijn bedragen waarvoor je graag even de grens oversteekt!
De moraal van dit verhaal? Bent u op zoek naar een prijzige auto, dan doet u uzelf en uw portemonnee tekort als u niet ook op de Duitse internetsites speurt. U kunt hier alle details over het importeren van een auto lezen. Voor de mensen die krapper bij kas zitten: zoek gewoon een occasion in Nederland, het kiezen van een betrouwbare gebruikte auto is al een karwei op zich.