Het gezwalk van Mitsubishi

Mitsubishi-showroom in Japan - ANP
Is er weer eens Mitsubishi-nieuws, dan verbaast 't me hoe vaak het merk de afgelopen 15 jaar van koers veranderd is. Kijk eens naar het gamma dat 't de Japanners in de jaren negentig hadden en hou dat nou eens tegen de modellen die in 2011 in de showroom staan.
Zeker in de eerste helft van het laatste decennium van de vorige eeuw had het merk een keurig gamma, met een Colt, een Lancer, een Galant (die er net als de Lancer ook als stationwagon was), de Eclipse was er voor de fun, de Sigma als dikke sedan en Wagon, de 3000 GT en al vroeg waren ze actief met ruimte-auto's, naast de Space Wagon was er vanaf 1991 een Space Runner. Vergeet bovendien de Pajero en de 3000 GT niet. Gewoon een riant gamma waarmee de markt goed werd afgedekt. Vandaar dat het marktaandeel in dat decennium vrijwel continu boven de 2 procent lag.
Het was de tijd dat Mitsubishi net als andere Japanse merken nog behoorlijk succesvol was in Nederland.
Maar toen begon het gezwalk in Europa. Er kwamen nog meer Space-varianten. Er kwamen nog meer 4x4's en SUV's. En de twee generaties Outlander tot nu toe waren prima auto's voor hun klasse.
Maar de 'gewone' modellen als de Lancer en de Galant, compacte en gewone middenklassers dus, werden verwaarloosd. De laatste Galant voor Europa was een van de mooiste Japanse sedans.
Natuurlijk, er was die Carisma uit Born, die het maar liefst moest volhouden tot 2003 maar die doodgeactievoerde auto had natuurlijk al veel eerder een opvolger moeten hebben. Toen de auto uit productie ging was er nog wel een Colt en de Lancer was er alleen als sedan maar daarmee kon het merk geen potten breken.
En dat de laatste Europese Galant een stille dood stierf, dat verdient natuurlijk evenmin de schoonheidsprijs. De huidige Colt was bij zijn aantreden in 2005 een frisse aanwinst, maar in het C-segment is het eigenlijk nooit meer goed gekomen. Er is  in die klasse geen model geweest dat aansloeg bij het Europese publiek. Om van het D-segment nog maar te zwijgen.
Af en toe heeft het merk een voltreffer, zoals in 2004 met de Grandis, maar ook dat model loopt inmiddels al weer zo lang mee dat voor deze vlot gelijnde mpv hetzelfde dreigt als voor de laatste Europese Galant. Zonde. Mitsubishi gokt gewoon te vaak op een paard.
Rond de eeuwwisseling waren het ruimte-auto's en 4x4's waarop Mitsubishi pitchte, stort zo'n markt in dan heb je als merk een probleem. Hoe opportunistisch het merk is blijkt nu wel weer. Het zet nu alle kaarten op de elektrische auto. En nu maar hopen dat het wat wordt met de EV!

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.