Heeft Renault z'n lesje geleerd?

Renault Mégane RS
'De Laguna is een krakkemikkig hok dat elke tweehonderd kilometer uit elkaar klettert, het interieur van een Clio ziet er nog lelijker uit dan de plastic bewaarbakjes van de Chinees op de hoek en dat klapdak van een Mègane CC blijft zelfs na drie keer afstellen zo lek als een mandje...' Lekker dan, als er zo over een merk gepraat wordt. En toch zijn dit de termen waarmee ik mensen vaak over Renault hoor fulmineren. De Fransen kunnen in de ogen van velen nog steeds bar weinig goed doen. Nu heb ik bij een Renault-dealer gewerkt (hoewel het 'mijn merk' zeker niet is) en een hoop ellende gezien, en veel kritiek was de laatste jaren ook gewoon terecht. Als je een vooruitstrevende sleutelkaart bedenkt, zorg je toch dat-ie op z'n minst tegen waterdruppels kan?
En toch is er de laatste tijd iets opvallends aan de hand; ik merk dat ik tegenwoordig niet langer teleurgesteld uit Renaults stap. De laatste dagen heb ik bijvoorbeeld onze Scènic Duurtester onder mijn hoede gehad, en da's echt een fijne kar; soepel maar solide weggedrag, erg prettige 1.4 TCe onder de kap, redelijk strakke zesbak, slim 'sleutelvrijsysteem' dat voor de verandering ook eens goed werkt, mooie materialen en ook nog eens een afwerking die er mag zijn. Hiermee zijn bijna alle punten die ervoor zorgden dat ik een hekel had aan de vorige Scènic (slecht gebouwde waggelkist), effectief uit de weg geruimd. Het begint zowaar ergens op te lijken!
En dan nu een zin die ik nooit gedacht had uit te spreken; als ik nu veertig mille aan een auto mocht uitgeven, zou het een Renault worden. Wát zeg je? Ja, echt waar. Dan zou ik naar de dealer gaan en subiet een Mègane RS met Cupchassis bestellen. Dat is gewoon de leukste en fijnste hot hatch van het moment; een gifkikker die mij op precies de juiste vlakken weet te kietelen. Stuurgedrag; spot-on. Wegligging; formidabel. Motor; sterk, gewillig en rauw. Stoelen: fenomenaal. Design: gewaagd doch geslaagd. Bouwkwaliteit: helemaal niet verkeerd, het voelt niet langer alsof het onder je vingers afbreekt. Conclusie: een dikke vette 'ja'. Ik zou er alleen een ander audiosysteem in laten zetten want de 3D Surroundset die wij onlangs in de testauto hadden klonk als een verzameling conservenblikken, maar voor de rest: zet maar voor de deur, meneer...
Maar ook het huis-tuin-en-keuken-werk van 'Het Wybertje' mag er zijn. Technisch lopen ze goed mee (1.2 TCe, 1.4 TCe, goede diesels), de prijzen zijn ok en volgens mij hebben ze tegenwoordig stootstrips die gewoon blijven zitten als je de deur dicht gooit. Dat was voorheen wel anders, kan ik jullie vertellen... Misschien loop ik op de muziek vooruit, maar het lijkt erop dat Renault z'n lesje geleerd heeft.

Lezersreacties (110)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.