AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
(G)ti is Frans
126
Volkswagen is de vermeende uitvinder van de hatchback. De in 1974 geïntroduceerde Golf werd namelijk zo populair, dat menigeen vergat dat de hatchback carrosserievariant al voor de Tweede Wereldoorlog bestond. De Citroën Traction Avant Commerciale uit 1938 was er namelijk al een. Maar het is vooral Renault dat de hatchback bij het grote publiek introduceerde met de R4 uit 1961. Er is een tweede wapenfeit dat ten onrechte aan het merk uit Wolfsburg wordt toegeschreven.
Volkswagen zou namelijk de eerste zijn om een zogenaamde 'hot hatch' te lanceren, de Golf GTI. Hoewel de auto ontegenzeggelijk een hit werd en de huidige GTI nog steeds teert op het eclatante succes van het allereerste model, was het niet de eerste hete hatchback. In 1975 kwam Volkswagen ermee op de proppen. Een jaar eerder introduceerde het Franse Simca echter de 1100 ti, een auto die overigens al in 1973 aan het grote publiek werd getoond. Hij had een 82 pk sterke dertienhonderd cc-motor aan boord, met twee Weber-carburateurs. De krachtbron was afkomstig uit de Simca Matra Bagheera, waarin -ie trouwens 84 pk leverde.
De ti kon er een kleine 170 km/h mee, en dat was in die dagen een hele snelheid voor een compacte middenklasser. Om al dit 'geweld' in toom te houden, monteerde Simca een zwaardere koppeling, schijfremmen met een grotere diameter op de voorwielen en stuggere schokdempers op de 1100 ti. En omdat het oog ook wat wil, verzuimden de Fransen niet het model ook optisch op te tuigen. Hij had bijvoorbeeld standaard lichtmetalen wielen, zes lampen in het front en een spoiler op de kofferklep, en zag er daarmee lekker sportief uit; veel sportiever dan de Golf GTI, die een ingetogener uiterlijk had.
Helaas is het succes van de 1100 ti een stuk vluchtiger gebleken dan dat van de Golf GTI. Maar hoewel de Simca in vergetelheid is geraakt, heeft hij er toch voor gezorgd dat de typeaanduiding (G)ti eigenlijk de Fransen toebehoort, en niet de Duitsers.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs