Groene Sex
Ik val op intelligente vrouwen. Ik ben geen billen of borstenman, eerder een gezichtenman. Mijn vrienden vinden maar dat ik op rare vrouwen val. Maar goed, als dat niet zo was dan waren het mijn vrienden misschien ook inmiddels niet meer. Auto's zijn net vrouwen. En ik val ook op intelligente auto's, rare auto's misschien wel. Maar het liefste heb ik auto's die ons doen beseffen dat auto's niet zo belangrijk zijn.
Om te beginnen bij de billen. Ga eens rustig op tweede kerstdag in een woon-mall op een bankje zitten en tel het aantal mooie konten op één hand. Veel auto's hebben ook een lelijke kont. En dat terwijl je die het meeste ziet. Het is ook geen makkelijk ding, zo'n kont. Aerodynamica speelt zich voornamelijk bij de kont af. Al is de voorkant van een auto een baksteen, als hij een goeie kont heeft, is de vorm nog vrij aerodynamisch. De Fiat Uno is daar trouwens een goed voorbeeld van. De Citroën CX had een smallere achterkant dan voorkant en recenter de C4-driedeurs. Ik vind dat twee mooie sprekende derrières, heel elegant.
Dan borsten. Heel letterlijk gezien kun je gewoon in een Alfa Romeo stappen. Qua sex kun je eigenlijk altijd het beste in een Alfa Romeo stappen. De grill van Alfa is gewoon schaamteloos een vagina, ik kan het niet anders zeggen. En de twee 'koepels' in het interieur van de 156 kunnen bijna geen toeval zijn. Er is hier met enige sexuele frustratie te werk gegaan. Ook oude amerikaanse wagens als de Corvette Stingray tonen graag hun vaak minder subtiele rondingen. Maar ook andere lichaamsdelen: de wimpers van de Lamborgini Miura, de mond van de Shelby Cobra en natuurlijk is bijna elke voorkant van een auto een gezicht.
Niet voor niks worden beursbabes gebruikt, of pin-up modellen. Sex sells. Soms is het ook hard nodig om het degelijke Duitse of Japanse blik aan de man te kunnen brengen. Vaak zit er geen sjeu aan. Eerlijk gezegd wil nog niet dood gevonden worden in het stemmige vier-tinten-grijs van een Zafira interieur. Maar omdat de auto na onze huizen onze grootste maandelijkse uitgave is, nemen we hem serieus. Daarom kan ik genieten van de (oude) Fiat Multipla en nog meer van het commentaar erop. Het is een van de weinig auto's die zichzelf niet serieus neemt en dat terwijl hij serieus praktisch is. Hij is als een goede gastvrouw. Je wil er niet mee naar bed, je merkt nauwelijks dat ze er is, maar het is een geweldig feest met alle gasten.
De twee rijen van drie stoelen van de Multipla is de meest sociale: je kunt, ongeacht het aantal passagiers, naast elkaar zitten. Er hoeft niemand alleen achterin. Hij is korter dan een Golf, maar er kunnen zes mensen een weekend mee weg. Maar in niks doet ze er serieus over: het ventilatierooster is doodleuk vormgegeven als een gezichtje. Het is ook niet de bedoeling dat je naar de auto kijkt, maar om er samen in te zitten. Dat zijn nog eens prioriteiten! Je huis is toch ook niet belangrijker dan wat je erin doet?
Maar waarom is geen enkele 'groene' auto sex, of een goede gastvrouw? Waarom staan de beursbabes niet op groenopweg.nl? Willen we zo graag laten zien dat we groen zijn dat alles er omheen lelijk en serieus moet zijn? Laten we alsjeblieft massaal ontspannen en bedenken wat echt belangrijk is. Waar zijn we zo verschrikkelijk bang voor dat we allemaal kleine raampjes willen zoals in de Chrysler 300C? Kijk eens niet naar de auto zelf, maar naar wat belangrijk is aan ze. Zo bedenk je misschien dat je liever minder auto en meer mobiliteit wilt. Vanuit die optiek vind ik (elektrische) sportauto's ook onzinnig. Ga liever eens lekker met vrienden en familie ouderwets Mediteraans tafelen tot laat in de avond. Auto's en huizen zorgen dat dit kan en dat is toch belangrijk?
Dat ik dit rond kerst schrijf, is vast geen toeval. Maar dat bestaat ook niet. Daarover later meer.