AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Groen spoor
'Op sommige trajecten zou het minder vervuilend zijn om alle inzittenden een eigen Land Rover te geven.' Laat de zin even rustig op u inwerken in de wetenschap dat het Britse treintrajecten betreft waar oude diesellocs rijden. De zinsnede stond onlangs in de Volkskrant en wordt toegeschreven aan de Britse minister van Transport. Hij moest vorig jaar erkennen dat dieseltreinen – en daar hebben ze er in Engeland nog heel veel van - waar het om milieu gaat, nou niet echt een alternatief zijn voor de auto. Een ander voorbeeld. Uit hetzelfde stukje Volkskrant: de supersnelle Eurostar-trein is CO2-neutraal. Dat toetert Eurostar stevig in het rond. Dat dat voor een belangrijk deel te danken is aan de stroom uit Franse kerncentrales vertellen ze er niet bij. De trein is dus lang niet altijd zo groen als wel beweerd wordt.
In Nederland is zo'n 70 procent van het spoor voorzien van een bovenleiding. De (elektrische) trein is hier in veel gevallen dus wel degelijk een milieuvriendelijker alternatief, voorzover de capaciteit van spoor en zitplaatsen toereikend is althans. Dat vindt BOVAG ook. En nee, dat is niet gek. We hebben de trein hard nodig om de fileproblematiek aan te pakken. Mooi dus dat Eurlings de portemonnee trekt om de capaciteit van trein en spoor te vergroten. Want investeringen in het openbaar vervoer én weginfrastructuur zijn hard nodig om de kolossale schadepost die de files vormen, te verminderen.
BOVAG is dus helemaal niet tegen de trein. Ook al zijn we erg vóór de auto. Én voor de fiets én voor de motorfiets. Maar we zijn vooral voor onbelemmerde mobiliteit. Da's een verworven goed dat we met hand en tand moeten verdedigen. Al was het maar omdat de economie er op draait.
En in Groot-Brittannië? Laat ze daar eens beginnen om die oude dieseltreinen te voorzien van een goed roetfilter. Autofabrikanten kunnen de treinbouwers daar alles over vertellen.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs