Groen spoor

stoomtreintje
'Op sommige trajecten zou het minder vervuilend zijn om alle inzittenden een eigen Land Rover te geven.' Laat de zin even rustig op u inwerken in de wetenschap dat het Britse treintrajecten betreft waar oude diesellocs rijden. De zinsnede stond onlangs in de Volkskrant en wordt toegeschreven aan de Britse minister van Transport. Hij moest vorig jaar erkennen dat dieseltreinen – en daar hebben ze er in Engeland nog heel veel van - waar het om milieu gaat, nou niet echt een alternatief zijn voor de auto. Een ander voorbeeld. Uit hetzelfde stukje Volkskrant: de supersnelle Eurostar-trein is CO2-neutraal. Dat toetert Eurostar stevig in het rond. Dat dat voor een belangrijk deel te danken is aan de stroom uit Franse kerncentrales vertellen ze er niet bij. De trein is dus lang niet altijd zo groen als wel beweerd wordt.
In Nederland is zo'n 70 procent van het spoor voorzien van een bovenleiding. De (elektrische) trein is hier in veel gevallen dus wel degelijk een milieuvriendelijker alternatief, voorzover de capaciteit van spoor en zitplaatsen toereikend is althans. Dat vindt BOVAG ook. En nee, dat is niet gek. We hebben de trein hard nodig om de fileproblematiek aan te pakken. Mooi dus dat Eurlings de portemonnee trekt om de capaciteit van trein en spoor te vergroten. Want investeringen in het openbaar vervoer én weginfrastructuur zijn hard nodig om de kolossale schadepost die de files vormen, te verminderen.
BOVAG is dus helemaal niet tegen de trein. Ook al zijn we erg vóór de auto. Én voor de fiets én voor de motorfiets. Maar we zijn vooral voor onbelemmerde mobiliteit. Da's een verworven goed dat we met hand en tand moeten verdedigen. Al was het maar omdat de economie er op draait.
En in Groot-Brittannië? Laat ze daar eens beginnen om die oude dieseltreinen te voorzien van een goed roetfilter. Autofabrikanten kunnen de treinbouwers daar alles over vertellen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.