Gratis APK, of ...

Ruitenwisserhendel

Na de 8000 euro die ik in 10 jaar aan onderhoud en reparaties aan mijn BX14 heb uitgegeven – vooral door de APK-eisen en jaarlijkse hydraulischeleiding-problemen, zie mijn vroegere columns – bracht ik mijn 12 jaar jonge Xsara Break graag naar het bandenbedrijf waar ik een "gratis APK-bon" van had. Lekker dichtbij ook, kon ik lopend terug. Alle banden had ik nagemeten, vóór kon nog net (2 en 2,5 mm) en achter 4 mm (APK-eis art. 5.2.27: 1,6 mm profiel). Verder reed en remde de Xsara als een zonnetje (én 1 op 17/18), daar kon niks mis mee zijn. Ik kon op de APK wachten.

Dat werd dus een ander verhaal, want er was wel van alles mis. De lichtschakelaar moest vervangen (die ging moeilijk op grootlicht), er waren nieuwe remblokken en remleidingen (roest!) achter nodig, een gescheurde handremkabelhoes, en als klap op de vuurpijl werden drie banden afgekeurd. Eén Vredestein voor had te weinig profiel op een plekje, en de Michelins achter hadden leeftijdscheurtjes waardoor volgens de keurmeester het canvas zichtbaar was, ook een afkeurcriterium. Dat canvas kon ik niet zien, die scheurtjes leken mij geen probleem. Daar hang je dan, wegrijden is geen optie meer, tenzij mijn eigen garage anders zou oordelen. Zonde van die goede banden, die mijn Elandproef 2.0 (zie vorige column) mogelijk hadden gemaakt [ik zag deze week dat ik op dat kruispunt ook een lantaarnpaal op een meter gemist heb]. Deze APK zou me dus sowieso een paar honderd euro gaan kosten. Toch maar weer dure Michelins genomen, ook al krijgen die op leeftijd scheurtjes. Verder meteen een kleine beurt laten doen. Na een dag was de auto nog niet klaar, want de lichtschakelaar kon niet apart vervangen worden; de hele schakelunit rond de stuurcolom inclusief de ruitenwisserhendel (één geheel, zie foto) moest dus vervangen, á 310 euro ex BTW. Daargajedan, als ABP/AOW-er. Na nog een dag was ie klaar………… 1275 euro verder. En dan was ik nog gematst ook met gratis olie en oliefilter. Toen ik dat had afgerekend en naar huis reed merkte ik dat ie inderdaad lekkerder stuurde, de controlelampjes voor airbags en verlichting eindelijk uit waren, en de boordcomputer het niet meer deed. Terug dus, want dat moest in orde komen. Dat vergde een andere versie van de hendelunit, waarmee de boordcomputer wel bediend kan worden. Dat kostte mij uiteraard niets extra. Twee dagen later reed ik helemaal tevreden huiswaarts, after all wel tevreden over afhandeling en service maar met blijvende twijfel over die Michelins met scheurtjes 'tot-op-het-canvas'. En met het besef dat bij de vorige APK (bij aflevering) het mankement aan de lichtschakelaar al had moeten worden afgekeurd, dat was toen al de oorzaak van de brandende controlelampjes.

Alleen een Greenwheels is goedkoper. Maar dat is geen optie voor mij als langeafstandrijder.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.