AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Grandeur van weleer
47
Dankzij de Delta leeft het roemruchte merk Lancia weer ietsepietsje op. Maar het model krijgt nog een missie, zo blijkt uit berichten uit de Verenigde Staten. Collega Frank Jacobs zond de redactie eerder deze week foto's van een 'Chrysler Delta' die op de autobeurs van Detroit staat. De Delta heeft op deze beelden een Chrysler-grille gekregen en een strip op de kont, en dat was het dan. Er is niet eens de moeite genomen om een typenaam te bedenken voor deze Lancia-Chrysler. Een schaamteloze vorm van badge-engineering. En het is niet de eerste keer dat een Lancia Delta daaraan ten prooi valt. De Delta I die in 1979 het levenslicht zag, is ook als Saab 600 door het leven gegaan in Zweden als gevolg van een samenwerkingsverband tussen Fiat en Saab. Ook toen onderscheidden slechts de typeplaatjes de Lancia van het Saab-derivaat. Dat apparaat hebben ze in Scandinavië gehouden. Zou de geschiedenis zich herhalen en blijft de 'Chrysler Delta' aan de overkant van de grote plas? Fiat en Chrysler bekijken nu gezamenlijk per model onder welke naam ze 't op welke markt zullen uitbrengen. Het is logisch te veronderstellen dat de Chrysler zich zal manifesteren daar waar de Lancia niet opereert. Amerika bijvoorbeeld. Maar ik voorspel het model daar weinig succes; Amerikanen houden namelijk niet van hatchbacks. De Chrysler zou ook op Europees grondgebied kunnen verschijnen, in landen waar Lancia zich terugtrekt. En aangezien geruchten dat het merk overweegt in belangrijke markten de pijp aan Maarten te geven met regelmaat de kop opsteken, zou het zomaar kunnen dat we toch nog eens kennismaken met de 'Chrysler Delta'. Een somber scenario voor Lancia. Hopelijk voor iedere liefhebber komt er spoedig een einde aan de onzekerheid rond het merk, en blijft er nog iets behouden van Lancia's grandeur van weleer.