AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Graaiers
111
Een ander denkt bij 'graaiers' aan bankiers, ik aan parkeerboeren. Sinds ik afgelopen weekend 85 euro aftikte voor twee dagen P1 op Schiphol, staat de absurditeit van het parkeerbedrijf weer scherp op m'n netvlies.
Exploitanten van parkeergarages worden slapend rijk omdat de klant geen keus heeft. Hij kan nergens heen. Als ik een vroege vlucht en erg veel haast heb, ga ik mijn auto niet goedkoop op Schiphol Oost parkeren. Moet ik 's avonds in Amsterdam naar de opera en haal ik niet de laatste trein naar Assen, dan moet ik met de auto en eindig ik in de parkeerkelder van Het Muziektheater. Ga daar maar eens een dagje staan. Bedragen waarvoor je vroeger een kist wijn, een diner voor twee of een avond Michael Jackson had, zie je verwaaien waar je bij staat. En na afloop in de file voor de uitgang, stank voor dank.
Ik vind het misbruik van ruimteschaarste, waar de overheid na jaren van excessieve tariefverhogingen eens paal en perk aan zou moeten stellen. Maar de overheid doet van harte mee. Die staat het toe en maakt op straat parkeren net zo duur of duurder. In de Amsterdamse binnenstad betaal je nu 5 euro per uur, een euro meer dan onder de Stopera. Ter vergelijking: dat is ongeveer het minimumloon voor een twintigjarige, die er keihard voor moet werken.
Exploitanten van parkeergarages worden slapend rijk omdat de klant geen keus heeft. Hij kan nergens heen. Als ik een vroege vlucht en erg veel haast heb, ga ik mijn auto niet goedkoop op Schiphol Oost parkeren. Moet ik 's avonds in Amsterdam naar de opera en haal ik niet de laatste trein naar Assen, dan moet ik met de auto en eindig ik in de parkeerkelder van Het Muziektheater. Ga daar maar eens een dagje staan. Bedragen waarvoor je vroeger een kist wijn, een diner voor twee of een avond Michael Jackson had, zie je verwaaien waar je bij staat. En na afloop in de file voor de uitgang, stank voor dank.
Ik vind het misbruik van ruimteschaarste, waar de overheid na jaren van excessieve tariefverhogingen eens paal en perk aan zou moeten stellen. Maar de overheid doet van harte mee. Die staat het toe en maakt op straat parkeren net zo duur of duurder. In de Amsterdamse binnenstad betaal je nu 5 euro per uur, een euro meer dan onder de Stopera. Ter vergelijking: dat is ongeveer het minimumloon voor een twintigjarige, die er keihard voor moet werken.
Net in de krant gelezen: Amsterdam-centrum is de duurste parkeerplek ter wereld. Vijftig euro per dag om je spiegels eraf te laten rijden in een verloederde, verzakte provinciestad waar arrogante gemeentebesturen blijkbaar nooit op het idee zijn gekomen dat je voor zoveel geld in termen van veiligheid en bereikbaarheid wellicht een bescheiden tegenprestatie zou mogen leveren. Dan zijn dus alle verhoudingen zoek.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs