Graag meer peper in de koekblikklasse

Daihatsu Cuore Avanzato TR-XX 04
Nog nooit waren auto's uit de koekblikklasse zo populair als nu. Door de CO2-hype en de gunstige belastingsregelingen kiest Nederland massaal voor de kleintjes uit het A-segment. Ik vind het rijden in die karretjes altijd een leuke ervaring. Vaak zijn de rijkwaliteiten beter dan je aan de buitenkant kunt zien en met zo'n kleintje kun je hartstikke leuk hoeken en scheuren, zonder dat je meteen de wetten met voeten treedt. Bovendien heb ik een zwak voor A-segmenters.
Als een standaard magnetronnetje op wielen al zo veel rijplezier kan bieden, vind ik het jammer dat er maar zo weinig te beleven is op GTI-gebied in het A-segment. Dat is pas echt pret! Natuurlijk hebben we de Panda 100HP, die al jaren een bestaan in de schaduw lijdt. En verder is er sinds kort de alom geprezen Twingo RS. Verder verwent Fiat ons met de 500 Abarth – maar die is toch een tikkie veel aan de prijs. En dan zwijgen we nog maar over de Brabus Smart.
Ik vraag me af waar de Japanners blijven. In het verleden had je op de rechtsgestuurde markten turboversies van de Cuores en Alto's. Wordt het niet eens tijd om die nieuw leven in te blazen? En wat denk je van een T-Sport/VTR/ GTI-versie van het Aygo/C1/107-drieling? Ook leuk: een versie met wat extra 'muscle' van de nieuwe Chevy Spark. Aan de verkoopcijfers in het A-segment te zien, is de tijd rijp voor meer variëteit in de klasse der allerkleinste. Doe mij maar wat extra peper.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.