Golf IV is de mooiste tot nu toe
Vandaag is het Golf-dag. Jawel, de dag dat we voor het eerst kennis kunnen maken met een geheel nieuwe generatie. Nummer 7 sinds 1974. Reageerders, spaar de vingers maar vandaag, vanavond kunnen jullie weer allemaal losgaan onder het nieuwsbericht.
Op zo'n dag als vandaag laat je alle Golfjes die er tot nu waren weer eens de revue passeren. De hoekige I, ik vind 'm wel wat hebben. Helemaal als GTI, voor puntgave exemplaren betaal je meer dan 10.000 euro!
Met de II heb ik ook wel wat. Heb er veel mee gereden, de meeste kilometers met de GTI G60 en dat zorgt er misschien voor dat mijn beeld wat vertekend is, maar toch, het is misschien wel de beste Golf ooit. Je ziet ze nog vaak rijden in redelijke staat. Brave exemplaren, want de afgetrapte en eigenhandig verbouwde GTI's zijn nu wel aan het verdwijnen uit het straatbeeld.
Is de Golf III de lelijkste, of gaat die titel naar de vijfde generatie? Het enige leuke aan de derde versie vind ik de VR6. Van het model dat eind 1991 werd gelanceerd heb ik vooral de uiterst trage 1.9 diesel gereden. Een ratelend machientje met slechts 64 pk. En die ene rit in een GTI met bescheiden 115 pk tweeliter bezorgde me ook bepaald geen kippenvel. Gauw vergeten, die Golf III.
De mooiste Golf tot nu toe vind ik de IV. Die koplampen, de boomerangachtige C-stijl tussen de achterportieren en de achterklep en dat dat interieur. Een mooi dashboard met een licht naar de bestuurder gekantelde middenconsole. Blauwe verlichting die je de jaren daarna veelvuldig bij andere merken zag opduiken. Maar… de Golf IV is waarschijnlijk ook de slechtste ooit. De 1.9 TDI 110 pk uit 1998 waarmee mijn vader zeven jaar reed, rammelde na een jaar al als een auto die louter over Oostblokwegen gekard had. Niet werkende achterlichten, elektrische raambediening die ermee ophield, draagarmen die het veel te vroeg opgaven, loshangende beschermplaten onder de motor. Zo maar wat kwaaltjes van de IV.
De Golf V, nee, die is me te plomp, dan kan de VI me beter bekoren met zijn scherpere lijnenspel. Sinds de vijfde generatie is het wel weer goed gekomen met de GTI. Bij de Golf III en IV was dat thema behoorlijk gedevalueerd.
En dan vanavond… de Golf VII. Ik denk dat ik bij mijn standpunt blijf dat de Golf IV de mooiste Golf ooit is. Ik lees vanavond en morgen wel terug wat jullie ervan vinden!

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.